Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bygling av ny hårddisk


golbers

Rekommendera Poster

Jag köpte en ny hårddisk och försökte följa PC för Allas anvisningar i nr 7-03. Jag vill bygla den som slave men på diskens baksida ges flera olika alternativ: 16 Heads, 15 heads, 32 GB CLIP och do. med alternativ "Auto spin disable". Kan någon förklara vad det står för? Jag har Win98 och med de försök jag gjort lyckas datorn inte upptäcka den nya hårddisken vid körning av "anslut ny maskinvara" - för disken måste väl få en bokstavsbeteckning även som slave?

Undrar / G.O.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ska finnas en klisterlapp på HDD:n där SL anges vara och hur plastbiten ska sättas..

Vad är det för HDD..?

 

Uppdatera Mera :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

tjopp

 

det låter som en ibm, clippet ska sitta på 16 heads

 

sen får du gå in i kontrollpanelen till administrativa verktyg- diskhantering och ge disken en partition, annars får den ingen enhetsbeteckning, sen formatera

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Kolla i BIOS att du har Autodetect Harddrive aktiverat/Enable. Sedan ska du ha satt byglingen ( kan t.o.m vara två ? ) vid 16 heads och SLAVE. Starta datorn med en startdiskett och kör fdisk där du kan partionera din nya hårddisk. Bara att följa guiden.Det är först efter det som du der den med en enhetsbeteckning i Den här datorn och kan högerklicka på den för att Formatera den. Var noga med att välja rätt hårddisk så du inte tar bort partioneringen på Master-disken. För att vara riktigt säker kan du tillfälligt ta bort din Master-disk och ha den nya som Master under partioneringen. Skifta sedan tillbaka och sätt den nya som Slave. Var noga med att även ändra byglingen...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar. Igår kväll

byglade jag hårddisken

monterade den

körde från startdiskett

körde Fdisk

körde Format och

körde ScanDisc

 

allt fungerar!

Det enda som möjligen inte fungerade var poängsättning av svaren men till Mejram som gav mig utförligaste anvisningen ger jag 5 poäng. Jag hade inte klarat uppgiften utan den hjälp jag fick.

/G.O.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...