Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

datorn hänger sig!


Gäst idgadmin

Rekommendera Poster

Gäst idgadmin

 

hej

 

min dator hänger sig nästan alltid när jag ska föra över filer mellan hårddiskarna.. hur kommer det sig? har kört scandisk, men allt verkar ok där iaf..

 

mvh /mattias

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan vara minnesbrist , när du inte har mer info om din dator så blir hjälpen knapphändig..

 

Uppdatera Mera :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

det är ganska stora filer, mycke Mb sammanlagt, men borde det ändå inte flyta på bättre? ibland rör det sig inte om så många Mb men många filer, och då hänger det sig också och tar någon minut innan jag kan stänga ner fönstret som jag la in allt på..

 

mvh /mattias

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hi

 

Om du har hårdiskarna på samma (ID0) prova genom att koppla den andra (slave) till ID1.

 

Testa även med att köra defragmentering.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

W98SE klarar åtminstone mer än 256MB

 

Om det är fråga om stora filer kan det också vara att det virtuella minnet är för litet inställt?

 

[inlägget ändrat 2004-04-04 19:10:48 av roselie]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

Hej, du skulle kunna se om DMA är aktiverat för dina hårddiskar. Om det inte är det, så lär det gå segt att kopiera eller överföra stora filer eller många små.

 

I Win 98 och Win ME, högerklickar du på Ikonen "Den här datorn", väljer "Egenskaper-enhetshanteraren"

Klicka på plustecknet vid "diskenheter".

Där markerar du Hårddisken och tar "Egenskaper" på den. Under menyn "Inställningar" ser du till så att rutan om "DMA" blir ibockad.

Tryck OK och OK, starta om när du blir ombedd.

Själv fick jag starta om två ggr innan resultatet märktes att allt fungerade snabbare.

 

Gör på samma sätt med båda hårddiskarna.

Kolla sedan efteråt för säkerhets skull att DMA verkligen också blivit ibockat.

 

ha de

Amos

 

 

[CITAT]När pengar talar är sanningen stum

Ryskt ordspråk[/CITAT]

 

 

[inlägget ändrat 2004-04-04 20:00:23 av Amos Bronson Alcott]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

DMA va redan ibockat på båda mina diskar.. tack ändå =) har 1536 Mb kvar på hårddisk c: i virtuellt minne, sen har jag också att Windows hanterar inställningarna för virtuellt minne..

 

mvh /mattias

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...