Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tips om bärbar, någon?


Thompa1

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

Jag är student och tänker köpa bärbar dator. Är inte i behov av någon raket, utan det viktigaste är att batterierna håller länge (minimum 2 timmar per laddning), att tangentbordet är bra och att ljudnivån (fläkten!) är låg. Jag kan tänka mig att lägga ut maximalt 20000 kr. Någon som har något tips om en bra dator i denna prisklass?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Toshiba är def. köpvärd!

 

Håll dig borta från Compaq 300/700 mycket fel i dessa modeller

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Toshiba är def. köpvärd!

 

Håll dig borta från Compaq 300/700 mycket fel i dessa modeller

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla det något dyrare alternativet HP, samt de lite billigare Toshiba. Båda två kan tillverka bra produkter anser jag. Dessutom har Toshiba börjat bygga in radioLAN i sina modeller bestyckade med PIII-processorn, din skola kanske har radioLAN, då kan det vara kul.

 

 

\\ hugoni

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Det blev en Besttech Apache C. 14,1 tums skärm, 128 meg minne, 7,5 gig hd och 1 ghz Intel Speedstep processor.

 

Nu ska jag bara hitta en utility som kan göra att värmeutvecklingen blir någotr mindre från processorn. Fläkten går igång stup i ett...

 

Cpuidle kanske?

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lycka till och hoppas den håller. Vad kostade den? Hur länge räcker batteriet? Har den Firewire? Hur mycket väger den?

 

Jag läste något om att Toshiba hade byggt en vätskekyld bärbar dator. Inte illa. Jag vill ha flytande kväve i datorn!

 

 

"First they ignore you. Then they laugh at you. Then you win." - Gandhi

 

[inlägget ändrat 2001-06-25 11:22:04 av Staffan Kjell]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill ha flytande kväve i datorn!

 

Jag med, det vore verkligen något! Då kan man även kyla sina Cola-burkar på chassit!! ;)

 

MVH

/Cat

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade en BEST 5150. Det var bara problem med den... och seg service. Aldrig mer BEST.

 

Hoppas att din BEST fungerar bättre.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför heter den Best?

 

Jag såg några Best-datorer på en mässa för ett tag sedan. En av dem hade hamnat i en loop så att Windows starnades om hela tiden, en annan hade döda pixlar på skärmen...

 

"First they ignore you. Then they laugh at you. Then you win." - Gandhi

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jepp, och dessutom skulle datorn bli helt tyst.

 

 

"First they ignore you. Then they laugh at you. Then you win." - Gandhi

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

 

Datorn väger ca 2,9 kilo, kostade mig 21000 kr jämnt med den utrustningen jag räknade upp. Den har det mesta, inklusive firewire. Drygt två timmar verkar batteriet klara. Detta med ganska mycket belastning på hårddisken.

 

Är nöjd än så länge..

 

/Thomas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har faktist också rätt så dåliga erfarenheter med Best sedan tidigare. Från mitt före detta jobb. Det var några år sedan; man får hoppas att de lärt sig vad service är nu..

 

Måste ändå säga att jag har blivit mycket imponerad av den service och det bemötande jag fått både från Best Tech och den ÅF jag anlitade, Datacentrum i Örebro.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter helt OK. Jag är själv på väg att köpa en bärbar burk men har inte läst några tester av Best-datorerna. Bra pris förresten. :) 21 000 - med eller utan moms?

 

Vad var det för modellnummer igen? Hur stor är skärmen? Vad är det för bildskärmskort i burken? Vilka upplösningar klarar skärmen och vid vilka uppdateringsfrekvenser?

 

Vad är det för OS, vilka program följer med, hur mycket RAM har datorn? Hur är tangentbordet, byggkvaliteten, skärmens kvalitet osv? Hur snabb är hårddisken? Återkom gärna med info om hur datorn fungerar.

 

Alla vet ju att de bärbara datorerna från Compaq, Apple, Dell och Gateway tillverkas i samma fabriker. Quanta i Taiwan bygger bland annat Dells och Apples grejor.

 

Kvaliteten hänger inte på tillverkaren i första hand utan på konstruktörerna och kvalitetskontrollen. Skit samma om grejorna görs i Taiwan, Hongkong eller Västerås.

 

Jävlar, egentligen vill jag ha en iBook (silver/vit) men tvingas köpa en pc-usling därför att ett speciellt program som jag måste ha i mitt jobb bara finns för pc. Life sucks!

 

 

"First they ignore you. Then they laugh at you. Then you win." - Gandhi

 

[inlägget ändrat 2001-06-25 19:52:21 av Staffan Kjell]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

 

Priset var 21000 inklusive moms. Best ger 3 års garanti på allt utom skärm och processor (1 år). Du får inte mycket programvaror med direkt.. Win98SE och Laplink 2000 är det det enda som medföljde. Tangentbordet tycker jag är bra och det allmänna intrycket hittils är mycket gott. Jag tycker den verkar rejält byggd och skärmen håller god kvalitet. Hur snabb hårddisken är har jag ingen aning om, det är en Hitachi, det är det enda jag vet. Grafikkort, ljudkort och allt det är integrerat på moderkortet som är ett SIS630S. Grafikkortet tar allt sitt minne från primärminnet och du kan själv speca hur mycket (från 8 till 64 meg). För 21000 riksdaler så är det inte mycket man kan klaga på. Datorn testat i förra numret av M3 data (före detta Maxidata).

 

Någon som vet var man kan få tag i Batterymark på cd-skiva förresten? Har inte lust att ladda ned det via modem (41 megabyte..)

 

/Thomas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...