Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Video till DVD/SVCD ? "undrar"...


Mejram

Rekommendera Poster

Hej igen "undrar" m.fl !

 

Har försökt lagt över video-band till DVD men det blir inte alls någon bra kvalité på bilden. Hackigt och väldig "blackt". När jag försökte med en inspelad hockey-match såg man bara några skuggfigurer på en oskarp men väldigt vit/blank is + hackigt värre. Spelar jag däremot in direkt från TV:n när vi har digital-boxen på blir kvalitén perfekt. Det är alltså inte själva Video-in som är "problemet".

 

Finns det några bra redigeringsprogram då tydligen inte Ulead MovieFactory 2 eller 2.5 klarar av få en bra kvalité från video till DVD... ???

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hel Och Ren

Hej Mejram!

 

Kul att se ditt alias här igen!

 

Ha det gott!

 

 

Om dumhet gjorde ont, skulle många skrika dagarna i ända

AMD Athlon Barton 2,0Ghz,1024Mb Ram, 120+80Gb,Radeon 9600 256Mb

Jag tror varken på storken, jultomten eller djävulen, jag vet att det är pappa alltihop, sa den lilla flickan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Mejram!

 

Var Tre Kronor inblandade i hockeymatchen? I så fall är det väl helt normalt att man bara ser skuggfigurer och att det blir hackigt värre?!

Skämt åsido… berätta gärna lite mer om hur du har konfigurerat anläggningen. Kör du via grafikkortet? Vilket program fångar du bilderna med? Vilket format blir filmen i? Vad har du för kodare (hård- eller mjukvara)? Det verkar ju som om rutor ”tappas” någonstans på vägen eftersom det blir hackigt (hur ser filmen ut i Mediaspelaren?), och det beror oftast på att hårdvaran inte riktigt orkar med. Men något sådant problem verkar du inte ha…?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hej igen Mejram.

 

Har du använt Ulead Movie Factory som "capture" program och lagrat det direkt som mpeg2 filer? jag har haft problem med detta! jag tror inte att programmet eller om det är datorn hinner med att konvereta.

 

De helt perfekta konverteringarna jag gjort från VHS till DVD är att jag har tagit emot fimerna med Pinnacle Studio 7 och sparat i avi, sedan har jag i Pinnacle konverterat till mpeg2 och därefter gjort Authoring i Ulead och bränt till DVD med Ulead. För de två sista delarna så har Ulead fungerat bra. Men detta är ju en ganska lång process.

 

Du skulle kunna prova Virtual Dub istället (det står en del i PFA nr 3 som kan vara till hjälp). Om man ska föra över mycket film från VHS till DVD så tror jag man ska satsa på ett videofångarkort som har mpeg2 konvertering på kortet, så att inte datorn behöver jobba med real-tidskonvertering till mpeg

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej allihop!

 

Tack för svaren :)

 

Jag har nu köpt ytterligare 512MB DDR400 = 1024MB så minnesbrist kan det inte bero på.

 

Jag har alltså ett grafikkort med Video-IN, men är lite inne på det "undrar" skriver att istället köpa ett separat videoredigerings-kort. Har testat att köra in filmen i flera olika program ( MovieFactory 2.5 - WinFast PRV - Sonic MyDVD - ArcSoft ) och provat att spara i mpeg1 - mpeg2 - avi. Sedan har jag testat att bränna i VCD, SVCD och DVD. Men ingen av filmerna blir tillräckligt bra. Har dock inte testat Pinnacle Studio 7...?

 

När jag ser filmen i datorn i det program jag fångar filmen med ser den ganska bra ut = det verkar vara när den analoga bilden görs om till digital som problemet kommer.

 

Haakon - det är nog inte Tre Kronor som är "problemet" den här gången ;)

 

Ha det så gott i vårsolen :)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Ett annat alternativ som jag har börjat att fundera på är att skaffa en hårddisk"video" från den så borde man väl kunna föra över och bränna till olika format gissar jag. Man borde då också slippa ha en dator som låter som ett startande flygplan i vardagsrummet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen "undrar"!

 

Testade igår igen och fick till lite bättre bild vad det gäller ljus/kontrast. Däremot är den fortfarande väldigt hackig = inte sevärd alls.

 

Provade då att göra som det stod i månadens PC För Alla, att använda Virtual Dub. Då upptäckte jag att den tappar alldeles för många frames under infångandet oavsett hur "dålig" kvalité jag väljer. Med andra ord är det nog mitt grafikkort som inte har någon bra Video-In, tyvärr...

 

Något tips på ett bra ( och inte alltför dyrt då jag lagt ner alldeles för mycket pengar på nya datorn... ) videoredigeringskort ? Vad tror ni om Hauppauges WinTV 250 ?

 

 

[inlägget ändrat 2004-03-30 17:57:56 av Mejram]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jo jag tror nog att PVR250 är en av de mest prisvärda, om man får den att fungera med sin dator. Ta du och läs de insändare som skrivit om PVR250 på dvdrhelp.com och capture cards. Jag tror dock att(som för nästan alla kort listade där) så är det några som använder kortet utan några problem alls och andra som inte kan få det att fungera. Men jag tror nog att det är ett bra köp, om du får med bytesrätt om den inte är kompatibel med ditt system. Kanske kan du få ett bättre kort?? om du struntar i TV-delen och bra köper ett videofångarkort. Men det är frestande att köpa ett TV-kort och kunna spela in program direkt. Har länge funderat på ett tv-kort själv, men det har aldrig blivit av. skulle gärna vilja ha ett för USB anslutning så skulle jag kunna använda det till min bärbara dator. Hauppauges har ett WIN-USB eller liknade som fick bra i test och det skulle vara snarlik de PCI anslutna.

 

Det var WINTV-PVR-USB2 som jag tänkte på, den är dock något dyrare är 250 men billigare än 350 (vet dock inte vad som egentligen skiljer dessa åt)

 

[inlägget ändrat 2004-03-30 21:44:33 av undrar]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen "undrar"!

 

Vattenläcka i pannrummet = det får nog bli ett väldigt billigt videoredigeringskort...?

Hittade ett som heter Hauppauge Impact VCB VIdeo Capture för drygt 600:-. Inget TV-kort utan bara för videoredigering. Vad tror du om det ?

 

Ska kika på sidorna du länkat till när jag torkat upp allt vatten en trappa ner... :(

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hej, ska på semester några dagar, så det får bli lite kort...

 

Titta du på dvdrhelp vad de anser om kortet (under capture cards).

 

Om du struntar i TV och struntar i att kunna spara i mpeg (lagrar i avi) så klarar nog många kort detta. Om du vill kunna spara i mpeg1/2 så försök då hitta ett kort som har detta på kortet för att avlasta datorns processor.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hej igen "undrar"!

 

Hoppas du haft en skön semester... :)

 

Har nu köpt och installerat WinPVR 250 ( inga som helst problem ). Får nu en bra mycket bättre kopia av mitt "rassliga" video-band i Ulead MovieFactory 2 ( följde med kortet = de tycker man ska använda det ). Troligen p.g.a att det finns en Mpeg-decoder direkt på kortet. Mitt kvarvarande problem nu är att den första delen av bandet är alldeles för ljust i kontrast8 och då det är från en ishockey-match blir det vä-ä-ä-ä-ldigt ljust p.g.a isen ). Vet du något bra program att "snygga till" skavanker i mpeg-filen....???

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo tack, semestern var skön och så också påskledigheten, man kan ju inte heller klaga på vädret.

 

Jag vet inte vad man kan använda till att redigera kontrast/färg etc. dock skulle jag börja att se på Virtualdub, det finns ett tillägg för hantering av mpeg2 filer titta på länken.

 

http://www.dvdrhelp.com/tools.php?tool=72#comments

 

Kanske kan TMPGEnc? eller Pinnacle, den kan i alla fall i avi

 

Du kan ju höra av dig om du hittar något, för det är säkert något som är användbart i framtiden

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hej igen "undrar"!

 

Nu har jag "strulat" en längre tid och fått till en användbar digital kopia. Vad jag gjort är följande...

 

Jag struntade i MovieFactory och använde istället WinTV2000 som följde med Hauppauge-kortet. Tog in signalen via antenn-ingången och drog ned kontrasten redan där. Sedan använde jag ett program som heter ShowBiz för att ytterligare dra ner skärpa/kontrast och justera mättnad/färg/ljus. I det programmet var det även enkelt att redigera/klippa den infångade videosekvensen. Sedan skapade jag menyer m.m. i Sonic MyDVD där jag även brände och skapade en DVD-mapp för backup. Har sedan bränt en kopia från den mappen i NERO.

Lärdomen av allt det här är att har man en äldre video-kopia med ljus/hög kontrast så förstärks den effekten när man konverterar till digitalt. Mna måste alltså redan vid infångandet dra ner kontrasten för att alls kunna jobba vidare i något videoredigeringsprogram.

Sedan finns det säkert program i 5-1000:-/klassen som kan göra ett bättre jobb...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...