Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur får jag fler Line Out på ljudkortet?


n0ir

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har en PC som jag kör Windows XP Pro på och som är kopplad till min hemmabio. Eftersom mitt ljudkort (AC97) är integrerat på mitt moderkort (ett MSI KT3 Ultra2) så är den enda Line Out-utgången upptagen, vilket gör att jag måste koppla ut sladden till förstärkaren om jag vill koppla in t.ex. ett headset eller skärmens högtalare.

 

Nu har jag varit inne och pillat lite på ludinställningarna, och det visar sig att min ljudkrets stöder 5.1-uppspelning genom att "göra om" de två andra utgångarna (Mic In och Line In) till utgångar för Center och bakre högtalare.

 

Eftersom jag har en reciever som gör det åt mig så är ju inte det så nödvändigt, men frågan blir istället om jag på något vänster kan få TVÅ vanliga Line Out och EN Mic In? Jag har inte lyckats hitta någon inställning där ajg kan göra det (i ljudkonfigurationerna kan jag bara välja mellan "hörlur", "2-kanaligt läge för stereohögtalaruteffekt" - vilket är det jag använder mig av nu -, "4-kanaligt läge för 4 högtalares uteffekt" samt 6-kanaligt läge för 5.1-högtalares uteffekt").

 

Alltså, kan jag på något sätt omvandla min Line In-ingång på ljudkretsen till en till Line Out?

 

BTW, jag har lyckats loota två äldre ljudkort som jag trodde skulle kunna lösa problemet, men dom passar inte fysiskt i mina PCI-platser. Vad är det för konstiga kort? Någon äldre standard som inte moderkort stöder längre? Dom är betydligt längre än vanliga PCI-kort...

 

Tacksam - som alltid - för svar!

 

| Aron A. A. Sjöberg |

| "Oh yeah, miles to go - Little Miss Muffet, counting down from 7-3-0" |

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan väl skaffa en förgreningspropp och plugga in i Line Out, kostar 35:- på Clas Ohlson...

Vad gäller de gamla ljudkorten är det säkert ISA-standard på dem, och jag tror inte att det finns något moderkort av nyare snitt som har stöd för dessa.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Har provat med en förgreningspropp och resultatet blev att det blev monoljud. Och JA, det är en stereo förgrenare..... Några tips?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jepp, jag har också naturligtvis funderat på en förgreningssladd, men det är inte en bra lösning av flera olika skäl.

 

Dels så blir ljudet svagare i båda kanalerna om man splittar på signalen. Detta innebär konstiga distortions i förstärkaren då volymen där måste vara väldigt hög.

 

Dels så vill jag kunna reglera vilken av Line Out som ska användastill vilka program, t.ex. så att ljudet från Skype bara går till hörlurarna och inte till den kopplade TV:n.

 

| Aron A. A. Sjöberg |

| "Oh yeah, miles to go - Little Miss Muffet, counting down from 7-3-0" |

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Då är den stora frågan:

Hur gör man???? =)

 

Har nämligen samma problem.

Tycker att det borde gå med mitt Audigy 2 kort.....

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...