Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

"Hård vs Mjuk brandvägg"


Awicorn

Rekommendera Poster

Vad är bäst/säkrast/enklast : bredbandsrouter( Neatgear RP614, rek av bekanta)eller som jag har i dag brandväggen som ingår i Norton Internet Security?( Skall köpa Pc med XP,har 98se i dag)

Har Comhem bredband.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man måste skilja på en router(speciellt för hemma bruk) och en hårdvarubrandvägg.

 

Den "brandvägg" som finns i routern är långt ifrån bra.

Därför bör man komplettera med en mjukvarubrandvägg för att stärka skyddet.

 

En av dom stora skillnaderna är att "brandväggen" i routern inte bryr sig det minsta om trafiken som går ut på Internet.

 

En mjukvarubrandvägg däremot kontrollerar även denna, och man har möjlighet att tala om vilka program som har tillgång till Internet, och vilka som inte har det.

 

Det ökar både din och andras säkerhet, genom att om du får in något oönskat i datorn, så kan det inte sprida sig vidare till andra lika lätt.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är fortfarande inte övertygad :-)

Enl. NetGear supporten släpper routern, default, ut endast e-postprogram och nätläsare. Övriga program måste aktivt tilldelas en port. I såfall skulle det innebära samma säkerhet som i mjukvarubrandväggen. Frågan blir då vilken port om det inte står i programmets ”anteckningar eller readmefil”. Detta slipper man ju i "mjuk", en fördel alltså.

Jag erfar att mjukvaruprogram av denna typ är resurskrävande och önskar reducera denna ,därför min ”envishet”.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vore kanon om dom har börjat göra så, under förtsättning att man vet vilka portar som används..*ler*

 

Men jag tror inte att dom har den kontrollen av vilket program som använder porten som en mjukvarubrandvägg.

 

Hade dom haft det hade troligtvis priset varit avsevärt högre.

 

Så att dom kan hindra legitima program tycker jag inte är någon sport, så att säga..

 

Att hindra program, som utan din vetskap har installerats på din dator, att använda andra programs access, och därmed åtminstonde försvåra deras spridning, samt göra användaren uppmärksam på att en sådan förändring har skett i systemet..

Där är fördelen med en mjukvarubrandvägg.

 

Själv kör jag med Zone Alarm, och jag har inte märkt att den tar speciellt mycket resurser.

Det finns många, både gratis och betalversioner.

Vilken man vill ha/bör skaffa beror på tycke/smak/funktioner/vad man vill betala.

 

Har du routern?

I så fall kan du, om du har lust och intresse, gå till http://tooleaky.zensoft.com/

 

Där kan du ladda hem ett litet program som testar din brandvägg.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte köpt den men blev som sagt rekommenderad.Jag har Norton Internet Security 2003 som jag anser mig ha anständig koll på.Testar tooleaky vid senare tillfälle. Tack för trevlig diskussion.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vore trevligt att få veta hur den är...

Hmmm...NIS har jag hört en del negativt om, just vad gäller resurskravet.

Men jag har ingen egen erfarenhet av NIS...

 

Tooleaky är ganska roligt....

Man upptäcker ganska snabbt att ens "säkra dator" kan bli säkrare...

 

Tack själv...*ler*

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...