Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

LOGGIN????????????


Martin Cedergren

Rekommendera Poster

Martin Cedergren

Nu är detta första gången jag installerar Linux och jag är totalnybörjare så skratta inte nu snälla!

Det är så här att när man har installerat allt och datorn startar om så kommer lilo eller vad det heter fram, där skriver jag i linux för att boota linux. Sedan kommr det upp en ruta som även är mitt problem: Martin login:

password:

"Passwordet" är väl root passwordet som man angav strax innan installationen var färdig, men vart angav man "login" namnet???

Jag kan inte komma in i linux för det så jag ser gärna att någon svarar så snabbt som möjligt.

 

Mvh Martin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japps, det ska det vara.

 

Och du loggar väl in som root?

 

Login: root

Password: *******

 

Welcome to blah blah bla...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Per Larsson

Fast utan asteriskerna efter "Password:" ;) Det är inte ovanligt att folk klagar på att de inte kan logga in eftersom deras system "hänger" efter när de ska skriva in passworder eftersom det inte ger någon form av lokalt eko.

 

/per

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det låter som om han försöker logga in som Martin o använda roots lösenord... Det går inte... logga in som root med roots lösenord, sen får du göra en ny användare som heter Martin..

 

 

Michael

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Martin Cedergren

Men nu när jag loggat in: loginname: Root

password:******

Så kommer det upp: [root@martin/root]#

vad ska jag skriva då?? jag vet inget om linux och känner inte heller någon som kan något om det. Jag kan inga kommandon så kan någon vara snäll att berätta va d jag ska skriva när detta kommer upp efetr att man loggat in som root??

 

Mvh Martin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Martin Storsjö

Vad du ska skriva då? Jo, du, då är du färdigt inloggad o de' e' bara att tuta o köra, eller som Ingemar Stenmark sa: "Dä ä ba' åk!"

Ett bra tips är ju förstås att du skriver "adduser martin", så lägger det till "martin" som användare i systemet. Obs, jag använder små bokstäver, och det är bäst att du oxå gör det, eftersom linux skiljer på stora o små bokstäver, och användarnamn brukar i allmänhet skrivas med bara små bokstäver, men iofs borde det ju gå bra med stora oxå, men det är väl lika bra att lära sig rätt från början...

Sedan frågar datorn dig vad användaren martin ska ha för lösenord. Sedan då allt är färdigt (tror inte att datorn frågar annat än lösenord åt nya användare), så kan du skriva "exit", för att logga ut igen, och så kan du försöka logga in med din nya användare! Om du lyckats logga in med användaren "martin" kan du pröva att skriva "startx", för att komma till X, det grafiska gränssnittet.

 

// Martin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det e mycke du kan göra nu.. :)

 

Jag rekomenderar dig att läsa lite mer om hur man t.ex. gör som vanlig användare under linux. sen kan du ta på dig rollen som administratör.

 

Läs lite smått & gott här t.ex: http://pbs.mcp.com/ebooks/0672308509/index.htm

 

Det kanske inte hjälper dig som nubörjare, men det kanske ger dig lite humm om en del saker..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just.. Och om det blir något felmeddelande när du startar X, så kan det bero på att du inte har konfigurerat X (som det "windowsliknande" systemet heter). Det gör du med t.ex. xf86config som du startar genom att skriva just xf86config.

 

Det finns en del andra konfigurationsprogram också för X, men det är inte säkert att något är installerat osv..

 

Något som kan vara praktiskt att veta är at TAB-tangenten låter dig "fylla i" resten av namnet för ett kommando om du skriver en liten del av namnet, om inte annat ger den dig förslag till olika kommandon du kan skriva.

 

Om du t.ex. skriver x och sen trycker TAB, så får du upp en lista på alla kommandon som börjar på x. Observera att systemet skiljer på stora och små bokstäver.

 

Om du nu har fått upp en lista med en massa kommandon för x, så kan du se om du hittar några andra konfigurationsprogram för x, som verkar heta typ xconfig eller liknande, oftast brukar dom ha en menybaserat upplägg som kan vara lite lättare för en nybörjare att använda.

 

Prova ochså att se efter konfigurationsprogram som börjar på X (stor bokstav).

 

Hmm.. sen e det nog bara å puttra vidare...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...