Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

LOGGIN????????????


Martin Cedergren

Rekommendera Poster

Martin Cedergren

Nu är detta första gången jag installerar Linux och jag är totalnybörjare så skratta inte nu snälla!

Det är så här att när man har installerat allt och datorn startar om så kommer lilo eller vad det heter fram, där skriver jag i linux för att boota linux. Sedan kommr det upp en ruta som även är mitt problem: Martin login:

password:

"Passwordet" är väl root passwordet som man angav strax innan installationen var färdig, men vart angav man "login" namnet???

Jag kan inte komma in i linux för det så jag ser gärna att någon svarar så snabbt som möjligt.

 

Mvh Martin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japps, det ska det vara.

 

Och du loggar väl in som root?

 

Login: root

Password: *******

 

Welcome to blah blah bla...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Per Larsson

Fast utan asteriskerna efter "Password:" ;) Det är inte ovanligt att folk klagar på att de inte kan logga in eftersom deras system "hänger" efter när de ska skriva in passworder eftersom det inte ger någon form av lokalt eko.

 

/per

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det låter som om han försöker logga in som Martin o använda roots lösenord... Det går inte... logga in som root med roots lösenord, sen får du göra en ny användare som heter Martin..

 

 

Michael

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Martin Cedergren

Men nu när jag loggat in: loginname: Root

password:******

Så kommer det upp: [root@martin/root]#

vad ska jag skriva då?? jag vet inget om linux och känner inte heller någon som kan något om det. Jag kan inga kommandon så kan någon vara snäll att berätta va d jag ska skriva när detta kommer upp efetr att man loggat in som root??

 

Mvh Martin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Martin Storsjö