Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Ominstallera datorn?

Guest idgadmin

Recommended Posts

Guest idgadmin

Hej har en "företagsköpt" dator som jag fick med en ominstallationsskiva, alltså en skiva med information om hur datorn såg ut när man fick den. Och för att kunna använda densamma så måste man ställa om DVD/CD läsaren på att läsas av först (alltså istället för disketten),

Hur gör man detta?

Hej!

Man går in i något som kallas BIOS.

Du startar datorn, och i uppstarten brukar det stå på skärmen vilken knapp du ska trycka på för att komma in i BIOS (det kan vara tex del-knappen, F2 eller tex F10, det beror på tillverkaren).

När du kommer in i BIOS får du leta efter något som heter Boot-device el First boot-device el något liknande.

Ställ om så att cd'n står först, spara ändringen och gå ut ur BIOS.

Datorn startar då om och börjar med att först känna av cd-läsaren.

Lycka till!

Mvh, Therese

Ja, det ska gå att ställa in boot-ordningen i alla datorer! :-)

Titta om du kan hitta någon meny som heter tex Advanced BIOS Features. Om du går in i den menyn borde du hitta något om boot-ordningen..

Annars får du återkomma och berätta vad det är för moderkort du har, så ska jag nog kunna hjälpa dig med en lite mer detaljerad förklaring, steg för steg! :-)

Mvh, Therese

Hej!

Kul att du fick ordning på det hela! :-)

Jag har plockat ihop min dator själv..

Kör med ett Asus A7N8X v. 2.0 Deluxe-moderkort, en AMD Barton 2500+, 512 DDR...

Är mer än nöjd! :-)

[inlägget ändrat 3/21/2004 7:44:02 PM av Therese H]

Smartis 123

ja det behöver ja verkligen...ja har försökt flera ggr men det går ändå inte..kan du säga lite hur man gör? :)

Självklart ska jag försöka hjälpa dig.. :-)

Vet inte riktigt vad det är som har gått snett för dig, men här kommer en generell beskrivning..

Till att börja med så måste du få datorn att starta från Cd-enheten. Ställ om detta i BIOS.

När datorn startar upp brukar det stå "tryck på valfri tangent om du vill starta från cd'n". Detta har du bara några sekunder på dig att göra, så var beredd.

Har du ingenting du är rädd om på hårddisken (adressbok, mail, mina dokument etc) så skulle jag rekommendera en nyinstallation.

Observera att ALLT försvinner från hårddisken då!!

Längre fram under installationen får du en fråga om på vilken partion du vill installera Windows XP på. Mitt råd här är att du tar bort samtliga partioner (dvs OM du inte har något du vill ha kvar på dem!) och sedan skapar en ny och installerar XP på den! (Välj att formatera den med NTFS-filsystem.)

Fullfölj installationen...

Lyckat till!

Mvh, Therese

Så lite så.. :-)

Håller tummarna för dig, hör av dig om det uppstår några frågetecken/problem!

Mvh, Therese

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...