Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Utan fläkt


Atom Smasher

Rekommendera Poster

Johan Malm2

hur hög temperatur klarar en pentium 3 utan att börja bete sig konstigt?

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe...Jag har en kompis som håller på att bygga en ljudisolerande box till mig, fast den kommer nog knappast bli lika liten och smidig som de man kan köpa på http://www.vexers.se/

 

Fast definitivt billigare. Det enda jag behöver betala är ca 150 för en fläkt som behövs för att få in luft i boxen.

 

Jag har nu i flera år hållit på att bli galen av ljudvolymen på datorn, inte hjälpe det något vidare att jag bytter inner fläkt till en grymt stor, men långsam Och ju mer hårdiskar man skaffar ju värre blir det :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför pratas det inget om vattenkylning här? Det är lite krångligt och dyrt, men väldigt bra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fan, man kanske skulle köpa ett billigt kylskåp och ställa grejerna i.

 

Hur kallt klarar en PC? Kryotech kyler väl processorerna till nånstans runt -50?

 

Hur kall kan en hd bli? Kanske risk för kondens? Hmmmm...kan bli dyrt med el *muttrar och vankar av och an*

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror att låda som rymmer en minitowerlåda går loss på runt 5000 exkl moms.

 

Men då blir den knäpptyst.

 

/C

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför pratas det inget om vattenkylning här? Det är lite krångligt och dyrt, men väldigt bra.

 

Njaa.. visst är det tufft, och man blir av med en cpu-fläkt samt erhåller en enormt stabil temperatur. Men ljudnivån påverkas juh knappast, du har fortfarande ett nätagg som surrar, en eller en stor hög hårddiskar som viner och skapar vibration i det stora plåthärket, chassifläktar/radiator-fläktar som bullrar osv osv...

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det finns ju "silent lådor" som man kan lägga HDn i..

 

skolan har sådana, de låter inte så mycket men sen så vet jag inte hur mycket det låter utan den där lådan heller..

 

antar att det blir ganska varmt där inne också..

 

Tjoff

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NoiseKiller

Jag besvarar din fråga angående värmen in silentlådan till HDn.

För ca 30 minuter sedan plockade jag ut min HD ur en sådan låda då den skramlade ganska konstigt. Fick mer eller mindre panik då jag inte kunne hålla i den utan att bränna mig... Hur varma får hårddiskar bli? Tror inte att min disk var så passande i en sådan box. Min är en IBM 34GX (tror jag den heter). Den är 20 Gb på 7200 rpm och det SKA lådan klara! Max 5 W ut från disken står det, och min avger "endast" 4,9 W!!!

Tyst var den men jag vågar nog knappast stoppa tillbaka den... =(

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm.. silentdrive för hårddiskar ter sig rätt farliga för ungefär alla 7200-varvare och högre. Vilken temp disken klarar (brukar ligga runt 50 grader) bör du hitta på tillverkarens hemsida, där siffrorna för värmeutveckling ev. återfanns också. Temperaturen och luftflödet inuti din datorlåda är förmodligen av högsta vikt också i ett dylikt gränsfall.. prövat gummiupphängningar? Brukar reducera oljudet rätt kraftigt, mer än man kan tro..

 

 

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NoiseKiller

55 grader stog det på hemsidan såg jag sen...

Hur mycket är 55 grader? Det är ju ganska svårt att avgöra såhär, men det gick fan inte att hålla i disken!

 

Luftflödet är väl inge vidare. Typ, inget alls. =( Å ingen plats för chassifläktar finns det heller vad jag kan se. Borrmaskin?

MB-tempen (vad det nu är) ligger på konstant 35 grader. Mycket eller lite?

 

Gummiupphängningar hade kanske funkat men just 7200-varvarn surrar ju med ett vinande ljud som är rent förfärligt! (ur decibel-jagar-synpunkt=)

 

Bra tips på chassifläktsystem?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det borde följt med någon liten temperaturtejp eller liknande med din silentdrive. Som växlar färg eller något lika fånigt som du kan stämma av temperaturen med genom att klistra på hårddisken. Annars får du väl stoppa dit en vanlig termometer - en enkel inne/ute-termometer brukar duga - stoppa in "ute"-sensorn så nära hårddisken du kan...

 

35 grader är lite väl för en datorlåda faktiskt. Karins överklockade Duron håller 31 grader enligt moderkortssensorn - och den står i en garderob med två andra datorer som håller runt 30-32 graders temperatur normalt (Duronen själv håller 41-45 grader). Med tanke på att du borde ha en rumstemp på bra mycket mindre än 30-32 grader så.. ja.. det låter mycket ;)

 

En 80mm hålsåg duger bra till att köra upp chassifläkthål (dremel likaså) med - men det är knappt värt besväret om man jämför mot att köpa en ny, rymlig och bra designad låda istället.

 

En luftintag i fronten, ett utblås där bak, tillsammans med nätagget som oxå ska blåsa ut. Köp vanliga billiga 80mm-fläktar och stryp dem till 7V - eller investera i ett par Pabstfläktar.

 

Vad kör du för processorkylare? Beroende på vart processorn sitter i förhållande till lådan, och vad det är för kylklump kan man tjäna på att vända på fläkten så den suger varm luft ifrån flänsen istället för att blåsa på den.

 

Underskatta inte gummiupphängning, iaf inte om du har en plåtdatorlåda just nu. Även fläktarna borde ha gummibussningar av något slag i en perfekt värld. Kombinera med någon form av ljuddämpande matta invändigt i lådan så ger det bra resultat - men är lite tidskrävande förstås.

 

 

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Impression

Jag kör två stycken Quantum Fireball SCSI3-hårddiskar i varsin SilentDrive-låda dygnet runt (i princip) sedan tre år tillbaka i min server utan problem ... De är iofs endast 5400 rpm, men utvecklar ändå runt 5W värme vardera. Temperaturen på den ena plattan som går ut från inneslutningen håller som mest 49 grader (kan tänka mig att det är ännu varmare inne i lådan).

 

Men hittills inga problem (peppar peppar) ...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NoiseKiller

Hehe, snabba svar en sen söndagskväll. =)

 

På processorn (Athlon 550) kör jag Golden ORB sänkt till 7 volt. Den ä tyst å fin. Till den kör jag Ultra-Quiet nätdel (300w). (Har kört i ca 4 dygn rättare sagt)

 

Grafikkortet ska få en ny fläkt för den väsnas förbannat, och då lär jag köpa två 80 mm fläktar för att suga in och blåsa ut lite luft... (strypta)

 

Processorkylarn sitter precis intill nätdelen så där blir det lagom hett. (Kan grilla korv utanpå chassit där)

Nån tempgivare har jag inte lyckats hitta så jag vet inte vad cpu:n håller för temp. Men de borde vara lugnt tycker jag...

 

Men helt klart. Nåt som blåser på Silent-drivern behöver jag!

Jävligt nog sitter den monterad i 5½-tumsracken längst upp. Där är det näst intill omöjligt att kyla, eller?

 

Vart köper man 'gummit' annars? =)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det någon som räknat ut ungefär hur mycket alla nya fläktar, HD lådor, extra tysta nätagg, gummipackningar osv kostar?

 

 

/C

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NoiseKiller

Tänker du bygga om din dator till en "silent" kommer det kosta en del...

 

En gissning är ca 2.000 kr. Å då blir den tyst och ganska sval...

 

Då är det räknat på:

Nätdel 700:-

HD-låda: 300:-

Kork/gummimatta: 500:-

CPU + VGA-fläkt: 300:- (med 12-7V konv.)

Lämpligt är att lägga till en fläkt som blåser på HD-lådan som annars kan bli varm. (Väldigt varm enligt min åsikt) :thumbsdown:

Den sätts lämpligtvis i en 5"-slot ovanför/under cd-n (framför HD-lådan).

Vet ej hur den väsnas än men det återstår att se. (Prylar beställda)

Väsnas den för mycket behöver du en fläkt till som suger ut luft från "andra hållet"...

((som om inte det skulle väsnas mer)) ;)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...