Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Utan fläkt


Atom Smasher

Rekommendera Poster

Atom Smasher

Finns det någon processor som klarar sig med endast kylfläns? Jag är allergisk mot väsniga fläktar!

 

/kråkan

 

[inlägget ändrat 2001-05-29 11:34:07 av Atom Smasher]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej. Eller, ingen som klarar sig _helt_ utan fläkt - om du inte har en chassifläkt i datorn kan det nämligen bli kärvligt...

 

...köp en Kub? Fast då har du en väsnande hårddisk i ett fult skal iofs..

 

Skaffa en bra kylffläns och en stor och långsam fläkt till, typ en Pabst80mm eller liknande - bör hursomhelst överröstas av vilken hårddisk som helst..

 

 

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det någon processor som klarar sig med endast kylfläns?

 

Jag har en 486, och på den är det ingen fläkt... ;)

 

 

 

_______________________________________________________

VARNING: Intagande av alkohol kan resultera i att du vänder dig om på

morgonen och får syn på något riktigt otäckt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Conny Lundgren

min gammla P2-333a har en fetstor flens, det räcker fint.. knappt ljumen efter 2-3 veckor uptid... kört den som server i en 2-3 år utan fläkt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en 486, och på den är det ingen fläkt...

 

Det finns fler; jag har en P233MMX@200MHz(nerklockad !) i hemmanätverket, med en P166 kylfläns(gigantisk) - ingen fläkt - It just works ;-D

 

 

 

 

/PaleRider

- Mandrake Linux 8.0 är ute nu, MS Windows är mer än ute...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just wipe & clean2
jag har en P233MMX@200MHz(nerklockad !) i hemmanätverket, med en P166 kylfläns(gigantisk) - ingen fläkt

 

Tss.. Det är väl ingenting...=D Min kopis har en 560mhz Celeron, eller vad det nu var..... utan fläkt, bara fläns.....Man kan tycka att den går varm, men det gör den inte. Men det är juh en celeron också.

 

Tror int man ska klocka så mycket då....;)

 

 

Mvh/Wipe

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror int man ska klocka så mycket då....;)

 

Näe, inte överklocka iaf; funderade ändå på G4 Cube: Hu mycket RAM tar den ? Kanske om man kunde trycka i nån GIG med RAM så behöver man ingen väsnande hårddisk(bootbar CD istället); filer kan man spara på CD-RW när man jobbat klart, kanske kan man tom överklocka Cube:n ? Då får man väl göra toast-testet för att sätta multipeln ? Tyst blir det åtminstone(här kommer det ju väl till pass med Mac OS om man kör utan hårddisk, eftersom det saknar dynamisk minnestilldelning...) ;-D

 

 

 

/PaleRider

- Mandrake Linux 8.0 är ute nu, MS Windows är mer än ute...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kört utan hårdiskar har man ju gjort ibland.. Har tilloch med netbotat min mac.. min gamla Powerbook 165c startade jag och körde från ramdisk ibland..

 

/nix

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad för nätdelar använder ni? Finns

det någon ATX-kragg utan fläkt? Man

kanske kan koppla ur fläkten om håller

sig på behörigt avstånd maxuttag av effekt från nätdelen...

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man

kanske kan koppla ur fläkten om håller

sig på behörigt avstånd maxuttag av effekt från nätdelen...

 

Hmm, kanske. Men det låter väldigt riskabelt. PC:s drar rätt mycket ström = varm nätdel. Men det finns ju pulsmodulerade nätdelar; utan trafo. Dom blir inte särskilt varma(det är väl en sån G4 Cube har ?). Är man en duktig elektro-tekniker kan man säkert sno ihop en själv av delar från ELFA, som är tillräckligt kraftig för att driva en PC - Cube:n, med sin G4, har ju mycket lägre effektförbrukning än en PC. Enklare är väl annars att koppla tangentbord och 19-tummare till sin laptop, som man slänger under bordet - dom har ingen fläkt vad jag vet och finns ju i 1GHz numera(och kostar giga-kronor oxå, nästan)....;-D

 

 

 

 

 

/PaleRider

- Mandrake Linux 8.0 är ute nu, MS Windows är mer än ute...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

. Enklare är väl annars att koppla tangentbord och 19-tummare till sin laptop

 

Ähh.. det där var jhu fusk =)

 

_______________________________________________________

VARNING: Intagande av alkohol kan resultera i att du vänder dig om på

morgonen och får syn på något riktigt otäckt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ähh.. det där var jhu fusk =)

 

Jo jhu =D

 

 

 

/PaleRider

- Mandrake Linux 8.0 är ute nu, MS Windows är mer än ute...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just wipe & clean2
? Kanske om man kunde trycka i nån GIG med RAM så behöver man ingen väsnande hårddisk

 

Tror du inte det är jobbit att lägga in allt i datorn igen, när man sartat om....;) Ja tänkte på att allt försvinner då, men annars en jäkla bra idé.

 

 

Mvh/Wipe

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag skrev 'nej' syftade jag just på chassifläktar - alla som påstår sig köra utan fläktar, vilka har å vilka har inte en fläkt i nätagget egentligen? ;p

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stoppa burken i ett kylskåp i ett annat rum eller nå't... ;)

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Besserweiser

...om du vill sinka på prestanda, JA. Om du vill köpa en processor av dagens mått, generellt NEJ.

 

Det finns "speciallösningar", t ex sk Peltier element. Detta brukar dock landa på en lusentapp ungefär, inte billigt, men tyst.

 

Det finns även speciellt tysta fläktar att köpa. Dessa tillverkas av en egen division hos Molex (http://www.molex.com) som heter Silent Systems. Dom har även andra tysta komponenter, såsom t ex strömaggregat, som väsnas minst lika mycket som själva processorn. Vill du titta på produkterna är http://www.silentpc.nl en hyfsad sida. Det finns Svensk ÅF/butik för dessa produkterna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ett företag i Göteborg som tillverkar väldigt tysta datorer. Tyvärr kommer jag inte ihåg vad företaget heter men tysta är de. Försök också att leta efter en Whisper-låda från det forna Lap Power. Också tyst.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Besserweiser

Du tänker på CapTech, före detta Inet Data AB (du vet, dom med den grymma servicen ;)

 

http://www.captech.se

 

...men det enda dom gjort är att använda Silent systems grejorna (& en Fujitsu Silent HD), & sedan ISO certifierat ljudnivån. Du bygger burken lika bra själv, & sparar en massa deg...

 

...& förresten är deras "Decibel" serie oerhört långsamma (kass prestanda = lite värme = små ljudnivåer = bättre marginaler för deras del ;)

 

..bara min kopp med thé

 

/Masken

[inlägget ändrat 2001-05-30 23:36:37 av mastermasken]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

har en just fått en ny dell på jobbet, den låter ingenting, höll på att stänga av den när jag skulle starta den för att jag märkte inte att den redan var igång

/T

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv har jag stoppat in min PC i en fläktdämpar låda (som iofs kostade rätt mycket). Det är tvärtyst. Det var till och med lite jobbigt i början för jag trodde den var paj, när det inte knattrade ordentligt så fort man drog i gång nått.

 

Då slipper man dessutom strulet med att hålla på och leta specialfläktar och hårddiskcasear för varje komponent.

 

http://www.vexers.se/

 

/Chris

 

[inlägget ändrat 2001-05-31 10:48:43 av CG1 ]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...