Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Formatera om laptop - finns goda råd?


Gäst idgadmin

Rekommendera Poster

Gäst idgadmin

Hej, min laptop (Dell 8100) har genom åren varit värd åt många spel, shareware etc. Jag har även "fuluppgraderat" från Win Me till Win XP. Det är inte utan att den har börjat gå långsammare, långa väntetider efter klick, program krashar oftare än förr etc. Så jag tänkte att nu är det dags att formatera om hela hårddisken och göra nyinstallation av utvalda program i rätt ordning för att pigga upp burken

 

Fråga 1: finns det något klurigt sätt att spara min nuvarande drivrutinskonfiguration? Hårdvaran funkar tror jag, det jag vill bli av med är ju främst allt mög som skräpar på hårddisken.

 

Fråga 2: Finns det några goda generella goda råd? Vad ska ajg göra först etc?

 

Tack på förhand :)

/Julia

 

*never argue with idiots, they drag u down to their level and beat u with experience*

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du ville att du skulle få bort allt, så är det väl bäst o ta bort precis allt, även drivrutinerna och installera om dem också eftersom det kan vara olika krashar mellan program som installerats förut... Om du har XP kan du också slänga bort en massa saker som tar CPU-kraft... Vissa tjänster kan tas bort och DLL-catchen kan tas bort.. Det är nog värt o formatera om alltihop för att få en ren och fin datorn som funkar riktigt bra....

 

Mvh;

 

[inlägget ändrat 2004-03-18 16:30:40 av P4 2,4 GHz 512 Mb DDR, GeForce 4 440 MX, 82 GB + 2*120 (Raid) Harddrives..]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Ja, jag får väl bränna de senaste drivrutinerna....

 

Finns det en lista på vilka tjänster som kan tas bort? Och hur tar man t ex bort dll-cachen?

 

Niger och tackar för tid och hjälp!

 

 

*never argue with idiots, they drag u down to their level and beat u with experience*

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...