Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Formatera

Guest idgadmin

Recommended Posts

Guest idgadmin

Jag ska formatera hårddisken, men cdläsaren D: är trasig, den som heter E: fungerar endast.

Hur får jag datorn att starta med windowsskivan när den ligger i E:? Jag har försökt ställa in i bios att boota E först, men det har inte fungerat.

Guest idgadmin

Om det inte går att fixa i bios, testa att byta kablar på cd-romarna. Att helt enkelt ta bort den cd-rom som är trasig borde oxå fungera.

När du plockat bort den trasiga, observera att enhetsbeteckningen på din nuvarande E: antagligen kommer att ändras till D:

Ställ in i Bios att boota från CD-ROM (utan att ange enhetsbeteckning, om du nu haft möjlighet till det).

När du tar bort den trasiga bör du dock observera, att om den nu suttit som master och i samma kabel sitter en annan (som slave), så bör den andra byglas/kopplas om till master för att hittas. Du kan också pröva att bara ta ut strömkabeln från den trasiga,utan att koppla loss idekabeln, men är inte helt säker på att det fungerar.

Om den trasiga är slave så är det bara att plocka loss stömkabeln och idekabeln från den utan att behöva ändra något på den andra.

[inlägget ändrat 2004-03-19 12:01:36 av roselie]

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...