Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Datorn startar ej..byte cpu!!

Guest idgadmin

Recommended Posts

Guest idgadmin

Bytte Cpu på datorn och nu startar den inte...Skärmen slår aldrig igång

Byter jag tillbaka till den gamla startar datorn upp som den ska..men med den nya så går bara fläkten igång m.m inget händer på skärmen!

Vad ska jag göra..HJÄLP

Guest idgadmin

Vad har du för moderkort? Vad är det för processorer? Vilken typ av minne använder du?

- Intel Celeron 1 GHz, 512 MB SDRAM, GeForce 4 Ti4200 64 MB, HDD 40 GB, Windows XP Professional -

Guest idgadmin

Moderkort: 645E

det är en P4

Det står i manualen att man ska kunna ha upp till 2,5 Ghz och den processorn jag köpt nu är 2,4

[inlägget ändrat 2004-03-16 16:17:38 av Bmw_ante]

piper datorn nåe när du startar den? eller är den helt tysT? om den piper så kan du oftast läsa i manualen vad pipen betyder... annars testa att alla komponenter har ström och att dom är ordentligt itryckta. Det händer lätt att man råkar rycka till nån sladd eller så. Själv hände det där mig när jag bytte proceccorkylare en gång... datorn bara var still.. så jag tog bort flänsen och kollade så att jag inte hade knäckt kärnan... det hade ajg inte.. så jag satte tillbaka den och vips så funkade det...mystiskt

[inlägget ändrat 2004-03-16 18:31:09 av pr33d]

Vad hade du förut (processor)?

Troligen så måste du in i datorns BIOS och göra lite inställningar..kolla efter Frequency/Voltage control eller CPU Host/PCI Clock eller liknande.

Vet dock inte vad en P4 på 2.4Ghz ska ha där men ska kika runt lite..

Har du någon installations-manual till processorn..så kolla i den också om det står något..finns annars att ta hem från intels hemsida..dock på engelska.

Del-tangenten och även F2 hör till dom vanligare för att ta sig in i BIOS..detta görs vid start av datorn, på en del står det "Press Del to enter Setup".

Kan eventuellt också behövas någon bygling på moderkortet..men inte säkert.

Det jag då tänker på är att i BIOS så står dom gammla inställningarna kvar för din andra processor..dock så brukar datorn starta ändå men den visar då fel hastighet (lägre)...o.s.v.

* The Future Is Here! *

Guest idgadmin

Men jag har oxå kommit fram till att det borde vara biosen som har fel inställningar..men kan ju inte ändra eftersom datorn inte ens startar så man ser något på skärmen..nej den piper inte alls..helt tyst..bara fläkten susar.

Jag har testat bygla över och ränsa bios men det hjälpte inte..det är väl bara att ta bort strömmen och flytta bygeln sen flytta den tillbaka och sen slå på strömmen och försöka starta? det gick iallafall inte! och det är inte fel på nå andra komponenter eller liknande för när jag byter till den gamla så startar ju datorn direkt

Har du någon mer info om den nya processorn..t.ex produktkod

Finns på en klisterlapp eller på processorn, räcker med 5 bokstäver/siffror, de som är i slutet.

Den här kanske kan ge något:

http://support.intel.com/support/processors/tools/frequencyid/sb/CS-007616.htm

skapar en bootbar diskett som man kör i datorn..ska ge någon information.

En annan sak är att du kanske måste uppdatera datorns BIOS också.

Här en annan sak att kika på:

http://support.intel.com/support/processors/pentium4/sb/cs-008006.htm

Ditt moderkort 645E har du någon mer info på det..t.ex. att det är 645E Max-U

eller 645E Max-C o.s.v.

* The Future Is Here! *

Guest idgadmin

Moderkortet heter 645E Max series och chipset är 645DX

Processorn jag köpt och inte får att fungera med datorn är en P4 2,4Ghz 500Mhz busshastighet

Den fungerar ju med gamla cpu:n så vad är fel nu? har redan skickat in den förra förut jag trodde då att det var fel på processorn..men nu fick jag en ny och med den har jag ju samma problem??

jag VET nästan säkert att det inte är den det ä'r fel på utan mer fel på någon inställning eller liknande

men eftersom, jag aldrig får upp något på skärmen vet jag ju inte vad jag ska göra!

Vad är det för busshastighet på den gamla processorn..?

Surfa säkert och uppdatera mera ;)

murmelmannen

Eftersom 533 FSB är den hastighet som processorn arbetar med primärminnet så kan det vara problemet att minnet inte hänger med.Om du har DDR 266 minnen så prova med DDR 333 eller snabbare.

Då borde det vara lugnt på den fronten.

Om du sätter i din gammla procesor och går in i BIOS och kollar vad som står på CPU host/PCI clock (CPU/RAM Speed) eller vad det nu står i just din BIOS...

Din nya ska köras på 133Mhz, multiplier: 18x

Sen kan det kanske behövas någon inställning på volt & sånt också, även för RAM-minne i.o.f.s. inte säker att det behövs heller..

* The Future Is Here! *

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...