Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

CPU till Asus P2B


Clas Ericson

Rekommendera Poster

Clas Ericson

Hej!

 

Vilken är den snabbaste processor man kan sätta i mitt Asus P2B-moderkort. Jag har kollat på Asus webb men det står inte i klartext vilken processor man kan sätta i.

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glassgubben

 

hittade detta när jag sökte på google.com:

ASUS P2B Mainboard Series is featured with the latest Intel chipset -- the 440BX AGPset, to support a Front Side Bus of 100MHz which is a 50% increase in system bus performance from 66MHz. ASUS P2B can support all current Pentium II processors from 233MHz to 450MHz and higher speeds in the future.

 

450MHz då kanske!!

borde stå i manualen dock.

 

/Glassgubben

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Asus P2B stödjer P3/katmai upp till 600 MHz dvs P3/100MHz/512kb.

Under förutsättning att du har BIOS ver 1011 eller högre och hårdvaruversion 1.12 eller högre stödjer kortet också Coppermine upp till 800 MHz dvs P3/100MHz/256kb.

Hårdvarurevisionen brukar vara tryckt direkt på kortet och sitta mellan PCI eller ISA-slottarna.

Orsaken till att hårdvaruversionen skall vara minst 1.12 är att denna version stödjer processorspänning lägre än 1.8 volt (Coppermine går på 1.65volt).

Nu går det dock att köra Coppermine även på tidigare versioner men då körs processorn på överspänning 1.8 i stället för 1.65 volt vilket teoretiskt förkortar livslängden något samtidigt som värmeutvecklingen blir större. Det sistnämnda går dock att åtgärda med en kraftigare kylfläns och fläkt.

Både Coppermine och P2B är synnerligen lämpliga att överklocka, en P3-700 går oftast lätt att få upp i 933MHz (eller tom ännu högre) om minnena bara hänger med.

Eftersom nästan alla Coppermine idag är av FCPGA-typ behövs också en slotkonverter. Fördelen med denna är att det också (oftast) går att reglera spänningen manuellt vilket ibland kan erfordras.

Kombinationen ASUS P2B och Coppermine har avhandlats i många forum och ytterligare info kan bla fås i http://www.egroups.com/group/ASUSMB som är ett rent ASUS MB-forum.

 

Lycka till och kom ihåg att allt sker på eget ansvar.

 

/T

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...