Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Oönskad internetkoppling

janstellan

Recommended Posts

Många gånger varje dag försöker något program ringa ringa upp min internetserver.

Finns något sätt att ta reda på vem eller vilket program det är?

XP Home SP1, IE 6.0, Nod32 antivirus, Outpost firewall.

Hel Och Ren

Hej!

Har du scannat med Ad-Awere eller Spy-Bot?

Ad-Awere kan du hämta på länken nedan!

http://www.internetstart.nu/download.asp

Helren

XP Professional

AMD Athlon Barton 2,0 Ghz, Maxtor 120Gb + Seagate 80Gb , 1,00Gb Ram,Radeon 9600 256Mb

SP1 På båda!

PII 233Mhz,192Mb Ram,GF TNT 16Mb,5Gb SCSI+1,5Gb

Amos Bronson Alcott

Här har du en komplett guide på Svenska till Ad-awere. Där står hur du ställer in programmet för att få det bästa resultatet.

Obs att du skall använda Ad-awere 6.0 version 181.

http://www.lavasoftsupport.com/index.php?showtopic=14136

Du väljer bara att ta bort allt som Ad-awere hittar. Det skapas en automatisk backup på det du tar bort. Den återställer du lätt om något problem skulle råka uppstå.

Obs. att vissa program som innehåller spywares/spionfiler som t.ex "Kazaa Media Desktop" kommer att sluta fungera om du tar bort allt som Ad-avere hittar. Men då har du ju backup på detta i Ad-awere som du kan återställa om du vill.

ha de

Amos

Guest idgadmin

Använder du modem?

I så fall kolla in den så kallade "Bluffstopparen" på konsumentverkets hemsida:

http://www.bluffstopparen.konsumentverket.se/

Den gör att ditt modem inte ringer upp något annat nummer än det/de du angivit.

- Intel Celeron 1 GHz, 512 MB SDRAM, GeForce 4 Ti4200 64 MB, HDD 40 GB, Windows XP Professional -

Tack för tipset men Bluffstopparen kollar bara att inget oönskat telefonnummer rings upp.

Mitt problem är att något program försöker öppna internet via min ordinarie fjärrförbindelse.

Tack för tipset!

Jag har skannat med Ad-Awere men har lite svårt att avgöra vilka processer som bör tillåtas. Tex Gator har mängder med förekomster. Vilka ska man ta bort?

Jag har plockat bort alla cookies.

Det uppringande programmet borde presenteras med namn samtidigt som det begär tillträde till Internet.

Amos Bronson Alcott

Du skulle kunna gå till "kör-msconfig-autostart" och där se vilka program som autostartat.

Här är en lista över program i autostart

http://www.answersthatwork.com/Tasklist_pages/tasklist.htm

Då kan du ju prova dig fram genom att selektivt stänga av program som verkar skumma.

Se till så du inte stänger av Antivirus-program eller brandvägg bara. Eller systray och Explorer.

ha de

Amos

[CITAT]När pengar talar är sanningen stum

Ryskt ordspråk[/CITAT]

[inlägget ändrat 2004-03-12 10:24:03 av Amos Bronson Alcott]

• 2 months later...
Guest idgadmin

Hej !

Förlåt om jag tar din tråd men jag har samma problem hos en användare.

Jag har kört Spybot, Adaware och Spyware This + att Norton InternetSecurity 2003 finns aktiverat och uppdaterat på datorn. Jag har plockat bort allt som programmen har ansett vara skumt men problemet kvarstår. Kan jag på ngt sätt konfigurera brandväggen i Norton så att uppkoppling inte kan ske utan att jag iallafall klickar ok ? Vilka processer ska jag vara misstänksam mot ?

Jag har inaktiverat liveupdate i Windows + Norton om det var detta som ville ut på nätet + jag har valt ring aldrig upp ngn anslutning i internetalternativen.Vad kan jag göra ? I och med att jag startar datorn så vill den automatiskt ringa upp nätet. Det är XP på datorn.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...