Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

fel storlek på HD'n


akhlaque57

Rekommendera Poster

akhlaque57

Hej... om jag markerar allt i c:\ så står det 4 GB men om höger klickar på c:\ och kollar "använt utrymme" så står det 14,0 GB, varför???

 

 

Den bästa svaret får givetvis 1 poäng =)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

Finns väl sådan informatione på hårddisken som inte synns t.ex. windows systemåterställning skulle jag tro. Windows systemåterställning Kan ta flera GB utrymme beroendav hur det är inställt i windows.

 

 

 

[inlägget ändrat 2004-03-04 20:52:38 av frågaren & vetaren]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Om jag förstår dig rätt med "markerar allt" så tror jag du då får fram samma information som när du ber den visa detaljer istället för bara ikoner, dvs den visar endast den mängd KB som finns i fristående filer som ligger i roten på hårdskivan, men foldrarnas storlek beaktas/anges inte.

 

Om du trots allt kommer fram till att den sammanlagda mängden använt utrymme inte stämmer efter att du beaktat även alla foldrars egentliga storlek lönar det sig att köra chkdsk, så utrymmet inte är bundet i söndriga filer.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

Hej roselie och akhlaque57

 

Jag har visserligen inte WinXP, men jag tror inte att det är som roselie skriver. Mapparnas storlek borde räknas med när du markerar dom.

Jag misstänker snarare att du inte aktiverat visning av dolda filer och systemfiler.

 

Kolla i "mappalternativ" och "visning".

Se där till så att du valt att visa både dolda filer och systemfiler.

I WinME så ligger "mappalternativ" i kontrollpanelen, kanske så i XP också.

 

Berätta gärna hur det gick. Jag tycker att det är lite väl stor skillnad på siffrorna 4 Gb och 14 Gb faktiskt.

 

ha de

Amos

 

 

[inlägget ändrat 2004-03-04 23:15:22 av Amos Bronson Alcott]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...