Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur konfigurerar jag min swith-/router?


Gäst idgadmin

Rekommendera Poster

Gäst idgadmin

Har ett problem;

Jag har ett Telia 500-abonnemang med medföljande D-Link 300G ADSL-modem. När man har kopplat modemet direkt till datorn ska man ju ha inställt på att erhålla IP-adress automatiskt. Men nu tänkte jag koppla samman samtliga husets datorer genom en kombinerad switch/router [ http://www.komplett.se/k/k.asp?ck=1&r=1&action=info&s=pl&p=36240&AvdID=1&CatID=19&GrpID=2 ] och här uppstår problemet; Jag vill ha IP-adresser avdelade till mina datorer, så att de kan nå varandra inom vårt nät, samtidigt som jag måste kunna låta routern gå genom modemet för att alla ska kunna gå ut på internet. Jag har inte lyckats få detta att fungera. Någon med tips..?

 

Tacksam för svar!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

Jag har en annan router, på den ska det vara inställt att IP-adressen ska erhållas automatisk, vad är problemet, fungerar inget eller?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I routern gör man 2 inställningar.

Dels den som gäller för "utsidan" dvs Internet, dels "insidan" dvs "din" sida.

 

Under WAN(utsidan) talar du om att du vill tilldelas IP automatiskt(du gör de inställningar som står beskrivna i de papper du fått från Telia).

 

Under LAN gör du sedan de inställningar som skall gälla för dina datorer.

Vill du att datorerna alltid skall ha samma IP-adresser bockar du för att du vill ha statiska IP-adresser.

Då får du tala om hur många IP-adresser som skall användas, och med vilken det skall börja.

 

Glöm inte att routern skall ha 1 IP, så om du har 3 datorer behövs minst 4 IP-adresser.

 

Routerns IP kan tex vara 192.168.0.1, sedan ökar du sista siffran med 1 för varje dator.

 

Gatewayn för datorerna är routerns IP-adress.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...