Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Pretty Park mask/trojan

Per Hellqvist

Recommended Posts

Per Hellqvist

Hej!

Det går ett larm nu om en slags trojan/mask med namnet Pretty Park. Den sprider sig via e-post. Brevet som kommer är tomt och innehåller endast en EXE-fil med namnet Pretty Park.EXE.

Det är osäkert om den fungerar fullt ut eller inte, NAI och Trend säger att de inte kunnat få den att fungera fullt ut, men Panda och Data Fellows varnar för att den är välspridd.

Det kan vara så att den inte klarar att sända ut sig själv automatiskt som den skall, utan det är någon som sitter och e-postar ut den manuellt. Det kan också finnas en annan variant, som inte NAI och Trend sett, som fungerar.

Hur som helst, Pretty Park är designad att e-posta sig själv till adressater i adressboken, så programmet kommer från någon man känner på ett eller annat sätt (de har din adress i sin adressbok). Om detta fungerar eller inte vet jag inte, men jag tänkte varna för den.

Så, som vanligt, dubbelklicka inte på filer som kommer i e-posten utan att tänka efter först. Det gäller alltså även om filen kommer från någon du känner.

Mer information finns på webbarna hos alla antivirusleverantörer. De har säkert en uppdatering färdig att ladda hem.

Vår information och uppdatering finns som vanligt på www.atremo.se

Per Hellqvist

DFCAE

www.atremo.se

• 3 months later...

Hej Neal!

Jag lovar att jag har koll på hur Pretty Park fungerar.

När jag lade upp inlägget hade vi precis fått in larmet om det. Är det någonting i varningen som du tycker inte stämmer, så beror det på att informationen inledningsvis alltid är skakig.

Inlägget var från den 7 juni, idag är det den 17 september.

Per Hellqvist

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...