Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mus/muspekaren försunnen


Gäst idgadmin

Rekommendera Poster

Gäst idgadmin

 

Har en äldre dator m windows 98.(ca 5 år)

Musen/Muspekaren har slutat fungera!

Den har försvunnit helt och måste sköta

allt gm kortkommand (är ej så bra på detta)

Vad kan ha hänt ?

Drivrutinen? eller något annat fel?

Hur kan jag få den att fungera igen?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det första du ska göra är att testa med en annan mus. Är då problemet kvar är det dags att diskutera eventuella drivrutiner och liknande. Med en vanlig ps/2-mus brukar det sällan behövas några speciella drivrutiner.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

Jag har provat med en ny mus men det var samma problem ändå : ( .

Hur går jag vidare ....?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Om det inte har gått alltför länge kan du försöka med att återställa registret till en äldre version. Starta datorn i Dos-läge i uppstartningen (håll nere Ctrl tangenten så borde en startmeny komma upp, varifrån du kan välja kommandotolken). Återställningen fungerar inte om du inifrån Windows går till Dosläge!

Skriv in kommandot Scanreg/restore på kommandoraden och du får fram en lista med olika register cab-filer, välj en sådan fil som du av datumet bedömer att var före musen slutade fungera. Om musen slutat fungera på grund att det uppstått ett fel i registret kan detta hjälpa. Observera dock att om du gjort andra installationer som ändrat registret efter valda datum, förlorar du istället de ändringarna. Windows 98 kör vanligen en register backupfil per dag vid första uppstartningen om man inte bett den göra annat.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...