Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Surfairy och Alexa


Arvid87

Rekommendera Poster

1. Enligt ad-aware och diverse hemsidor om spyware är programmet Surfairy ett spyware. Men Surfairy var ju förinstallerat på min Packard Bell dator när jag köpte den! kan PB ha skickat med spyware?

 

2. När jag scannade min dator med ad-aware hittade den nåt i registret som hette Alexa. Enligt ad-aware installerades det via en IE eller Windows uppdatering. Har Microsoft börjat skicka med spyware i sina uppdateringar??

 

AMD Duron 1,2 Ghz 256 MB 20 GB GeForce 4 64 MB

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arvid87 :-)

 

Detta är dom två Windows-detaljer som AdAware hittar och som kan väljas att avlägsnas.

 

Angående Alexa :

HKEY_LOCAL_MACHINE\software\microsoft\internet explorer\extensions\{c95fe080-8f5d-11d2-a20b-00aa003c157a}\ är en söktjänst i Interner Explorer Verktygsfält, "Whats related links".

 

Alexa teknologin använder sig av en sökrobot som använder innehållet på den öppna sidan för att leta efter andra sidor inom samma , eller närliggande ämne. Om denna funktion inte används, skickas ingen information till Alexa.

 

Det är ingen tjänst som behövs,använder du den inte,ta bort den.Lägg den i "ignore-listan om du vill behålla den.

 

Om du uppdaterar eller återinstallerar IE kommer denna funktion att komma tillbaka.

 

 

Om WMP detaljen:

Windows Media Player detaljen är säker att ta bort.Det är ett specifikt ID-nummer för din spelare som sändes till Microsoft. Vad AdAware gör är att helt enkelt radera ut detta nummer,så ingen idetifierbar information skickas.

 

Funktionen hos din mediaspelare påverkas inte på något sätt

 

Ett skäl till att ta bort Surfairy , är att det är vanligt att den ställer till problem vid utskrift. Förutom att den inkräktar på din personliga integritet.

http://support.microsoft.com/?kbid=811165

hälsning

 

Die Hard

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2004-02-29 03:57:43 av Die Hard]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...