Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Lite frågor om min router


Gäst idgadmin

Rekommendera Poster

Gäst idgadmin

Hejsan! Jag har en D-Link DI-604 och undrar hur jag kan göra med en inställning så att jag helst får ny IP-adress varje gång jag loggar in på internet.

Och så har jag comhem 2mbit/400k som går väldigt söligt. kundservice skyller på brandväggen och undrar om det verkligen är fel på brandväggen. Det laggar som mest på kvällen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ofta du får en ny IP-adress beror på din leverantör, och är inget du kan påverka på det viset.

 

Det enda du kan göra är att stänga av routern över natten, och förhoppningsvis då få en ny IP dagen efter.

 

Att hastigheten sjunker på kvällen är inte så konstigt, eftersom fler är ute på nätet då.

 

Att det skulle vara brandväggens fel tror jag inte, om det inte är så att du har konfigurerat den helt galet....

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör med defaultinställningarna till en början.

 

Sedan får man läsa vad som gäller för just den brandväggen, vad som gäller för att öppna/stänga portar, ge access/neka access till Internet osv.

 

Men inställningarna i brandväggen gör inte att det går bra dagtid, och dåligt kvällstid, om det inte finns inställningar för olika regler vid olika tidpunkter.

 

Det troligaste är att det du upplever beror på att trafiken ökar på kvällen, då fler är ute och surfar.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...