Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kapning av ADSL-modem????


Gäst idgadmin

Rekommendera Poster

Gäst idgadmin

En vän har råkat ut för en mysko sak, mindre rolig och eventuellt dyrbar. Under 9 timmar en decembernatt har han registrerats för ett 40-tal samtal till en satellittelefon (!!!) via sitt tele-abonnemang med telefon och ADSL. Datorn ansluts (givetvis) till ADSL med nätverkskort och ADSL-modem, vanligt telefonmodem finns inte inkopplat över huvud taget. Ingenting för ip-telefoni finns installerat.

 

Enligt ISP, Konsumentverket m.fl. finns det ingen möjlighet att ringa via ADSL. Jag har inte heller hört annat än att det är omöjligt.

 

Enligt Post och Telestyrelsen kan en dialer försöka ringa upp ett nummer, när kontakt inte erhålls avbryts försöket. Har angetts som tänkbar orsak till att kunder debiterats många korta samtal till betalnummer. Men hur i hela friden kan det då registreras, om det inte går att ringa via ADSL? Det måste ju vara som att knappa på en avstängd och batterilös mobil, inget händer.

 

Mina tankar gick spontant till två möjligheter, 1. någon har fysiskt kopplat in sig i något teleskåp eller på telefonledningen (villa).

 

2. Mycket långsökt; en placerad trojan letar reda på telefonnummer och skickar vidare. Mycket långsökt som sagt och slutar i en återvändsgränd märker jag nu, hur går resten till? Nåja, tar med det ändå... ;-)

 

Märkliga saker hända än i våra dagar står det i visan. Någon som har ett tips var man börjar? Bortsett från anmälan, som naturligtvis gjorts. Jag menar, det här är ju intressant och behöver nystas upp.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

han kanske ahr ringt det själv, och ljuger för dej för att han inte vill skämmas

/////////////////////ehhhh jaaaaame!?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...