Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Installera 2 operativsystem??


Martin Cedergren

Rekommendera Poster

Martin Cedergren

Jag vill installera linux och win98 på samma hårddisk. Jag har en hårddisk på 6,4GB och tänkte tilldela det mesta minnet till win98 typ 4,5GB dit och resten till Linux. Hur ska jag partitionera?? jag fick tipset att jag skulle skapa en partition till win98 och låta resten av minnet partitioneras av diskdruid när jag installerade Linux. När jag gick in i fdisk och skulle skapa en primär partition, eller vad det heter, till win98 så kunde den inte vara större än 2,047GB vilket var alldeles för litet. jag vet inte vad jag ska göra eller vad jag har gjort för fel i partitioneringen för jag är ganska ny på området. Snälla hjälp mig, jag har win98 installerat nu så om det finns ngt progg som kan partitionera hårddisken utan att min data förstörs så får ni gärna tipsa om det också. Om ni gör det så får ni gärna skriva vart jag kan hitta programmet.

 

Mvh Martin Cedergren

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Martin Pousette

när du startar fdisk kommer en fråga om du vill aktivera stortdiskstöd där svarar du JA då kan du ha mer än 2gb enda nackdelen är att det blir fat32

isället för fat16 ... /Martin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Martin Cedergren

Tack för de fina svar jag mottagit. Men det spelar ju ingen roll att det är fat32 eftersom det är där jag ska installera win98

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...