Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Formatering av hårddisk.


perin

Rekommendera Poster

Jag formaterade hårddisken i helgen men när jag ska insatllera "Windows" från CD:n så får jag felmeddelandet "Felaktig mediaenhet". Vad göra? Jag kan flytta mig till "D:\" i DOS som är CD-enheten på min PC.

 

Tack på förhand.

 

//Peter

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova med E:\install eftersom D:\ används som cd-rom stöd bara då hittar han Windows skivan

Surfa säkert och uppdatera mera ;)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket Windows rör det sig om?

Win 2000 & Win XP så kan man ändra boot-ordning i BIOS och sätta CD:n som "first boot-device", sedan har man skivan i och startar datorn och följer instruktionerna som dyker upp.

Detta går även med en del Win 98/ME.

 

Hämta en start-diskett (Win95/98):

http://www.dataparadiset.com/SUPPORT/startd.htm

 

..kan även användas för Win ME.

Kolla när du startar vad det står för Enhetsbokstav för CD:n...det är inte säkert att det blir D:\

..beror på vad som är angett på start-disketten.

 

Har du en start-diskett..så hämta ändå och testa...din kanske inte innehåller kommandon för att starta upp CD:n..

 

* The Future Is Here! *

 

[inlägget ändrat 2004-02-24 10:57:08 av Humanoid]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...tyvärr sket det sig också. Hämtade startdisk på http://www.dataparadiset.com men när jag startade datorn med den så fick jag ngt meddelande typ "Tryck på en tangent för att montera bort flyttbara diskar". Men det meddelande dök upp hela tiden. Datorn startade helt enkelt inte upp.

Desperat!!!

 

//Perin

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok! Starta med din diskett...så du kommer fram till DOS..så att säga, skriv där: fdisk (A:\fdisk)

 

Välj Ja på första..stort diskstöd..sedan väljer du Nr 4 (Partitionsinformation)

kolla vad som står där.

 

Rapportera här vad det står..

 

Om du har det programmet på disketten..men det borde vara med..och om det startar förstås.

 

 

* The Future Is Here! *

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag tidigare nämnt så kan jag inte starta datorn med Startdisketten jag laddade hem

från I-net. Jag får då meddelandet "Ta bort flyttbara diskar, tryck ned en tangent för

omstart". Men jag får upp den texten hela tiden. Så jag har startat upp datorn med den

Startdiskett jag gjorde när PC:n var ny. Jag får då upp följande när jag kör FDisk.

 

Partition, 1 resp C:2

Status, -- resp. A

Typ, Ext Dos resp. Pri Dos

Vol.etikett,

MB, 3985 resp. 8040

System, -- resp. Fat

Används, 49% resp. 100 %

 

 

Hoppas att det var denna info du ville ha. Snart lägger jag PC:n i ett stenkrossverk.......!

 

//Perin

 

P.s. Vad menas med flyttbara diskar? För det är inte så att jag ska ta ut Startdisketten när jag startat upp den en gång. Helt enkelt att man plockar ut Startdisketten och trycker på en tangent för omstart?!?!?

 

//DS

 

 

[inlägget ändrat 2004-02-27 09:27:27 av perin]

[inlägget ändrat 2004-02-27 09:29:49 av perin]

[inlägget ändrat 2004-02-27 09:33:35 av perin]

[inlägget ändrat 2004-02-27 09:34:51 av perin]

[inlägget ändrat 2004-02-27 09:35:33 av perin]

[inlägget ändrat 2004-02-27 09:36:50 av perin]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok.

Din hårddisk är alltså delad...är den helt tom så kan du testa med att göra om proceduren...alltså att du inte har något på den som du vill ha kvar.

 

Starta upp med disketten och gå in i fdisk där väljer du Nr 3 (Ta bort partition..) och sedan Nr 2 (Ta bort utökad..) och efter det Nr 1 (Ta bort primär..).

När det är klart och tillbaka i huvudmenyn så väljer du Nr 1 (Skapa DOS-partition..) och sedan Nr 1 igen (Skapa primär..) där väljer du hur mycket utrymme du vill ha t.ex. 80% (eller kolla siffrorna som står nu..informationen där du varit...gör det innan du tar bort något). När det är klart, tillbaka till menyn och välja Nr 2 (Skapa utökad..) och sedan då så är det formatering av de båda som gäller...starta bara om först med disketten och formatera.

 

Så det kan du testa om du inte har något viktigt kvar på hårddisken som behöver vara kvar eller om du har möjlighet att flytta det i sådana fall till något annat ställe så länge..

 

Förresten din Windows vet du om den är "vanlig" så att säga eller en recovery-skiva...typ som följde med datorn vid köp.

 

Status..ligger A på PRI DOS (Primära)..och ligger de i den ordning du skrivit..

 

C: 1 A PRI DOS LOKAL DISK 8040 FAT32

2 EXT DOS 3985

 

Har inte så mycket mer att komma med just nu, ska kika runt lite...

stenkrossverk...nä...lugn & sansad..

detta löser vi. :o)

 

Kom på en sak till du kan kika på...när du startat upp med din diskett så skriver du edit...finns förhoppningsvis också på din diskett..i sådana fall så går du där på arkiv - öppna , välj din diskettenhet, och letar upp autoexec.bat och i den kollar du om du har MSCDEX.EXE på någon rad..kan även kika vad som står efter den..

Sen kan du även kika på config.sys och kolla efter device=A:\cdrom.sys /D:mscd001

eller liknande..eller något med CD i någon av de två filerna..

 

En flyttbar disk tror jag menas att den är lätt att flytta .t.ex extern hårddisk som man kopplar till USB..eller en ZIP-drive....o.s.v.

inte säker på den saken men tror det är nått åt det hållet..

 

 

* The Future Is Here! *

[inlägget ändrat 2004-02-27 17:51:37 av Humanoid]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Tjena Perin.

Hur löste du problemet för jag har exakt samma dilema.

Min dator säger bara att jag måste tabort den flyttbara disken.

Jag fixa sedan så att jag kom in i dos men då kan den inte hitta hårddisken när jag försöker starta FDISK! helt sjuk.

Jag gjorde iofs partioner i XP men sa att den skulle formateras som FAT.

så jag tycker att jag borde få detta att fungera.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...