Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

installation av XP


Gäst idgadmin

Rekommendera Poster

Gäst idgadmin

Hejsan!

 

Jag har köpt en ny dator som är helt tom, men jag har min gammla skärm kvar.(skärmen är i från 99)

 

Min fråga är nu, hur går jag till väga?

 

Är det bara att koppla ihop allt och sedan stoppa i XP skivan?

 

Kommer jag att få någon bild på skärmen eller behövs det nya drivrutiner till den, hur skall jag göra??

 

Vore tacksam om nån skulle kunna beskriva lite i steg hur jag skall gå tillväga!

 

Tacksam för svar!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Bilskärmsdrivrutiner är inte nödvändiga. Drivrutiner till grafikkort, ljudkort, moderkort behöver du däremot installera. Har ingen efarenhet hur man kopplar ihop dator delar men när det är gjort är det bara att starta datorn med xp skivan och installera windows. Installationen sköter om formatering av hårddisken och när du installerat windows ska du installera alla drivrutiner...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Koppla bara in skärmen. Starta datorn och gå in i BIOS och verifiera att den bootar från cd'n först (i manualen till moderkortet brukar det finnas en beskrivning på hur du ska göra, och glöm inte att spara ändringarna!).

 

Stoppa i Windows XP-skivan. Följ anvisningarna på skärmen..

 

Återkom om du har fler frågor!

Lycka till!

 

Mvh, Therese

 

 

 

[inlägget ändrat 2004-02-23 12:55:30 av Therese H]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Se till att ändra boot-ordningen i bios, tryck ner Delete-knappen under uppstarten, flytta markeringen med piltang. markera "BootDevice-order" eller nånting liknande, cd:n skall vara först, sen hårddisken, om det är en Sata måste du ha en diskett med drivrutiner det brukar ligga ett: MakeDisk-program på moderkorts-cd:n under "drivers", tryck på F6 när XP-installations-programmet säjer till.

När det är gjort fortsätter XP att installera sig tills det kommer enn fråga var/hur du vill ha det,

är det en ny disk måste den partioneras/formateras, gärna med Ntfs

som är hundra ggr bättre än Fat32...

Mvh

Mats:)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Mka57..du skriver att man ändrar i BIOS:en med piltangenterna...det provade jag för ett tag sedan.höll på att bli gråhårig på kuppen..Visst är det väl så att man använder Page Up och Page Down för att flytta markeringarna..Rätta mig om jag har fel

Mvh Fjädern.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...