Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

outlook


stenbob

Rekommendera Poster

Jag undrar kanläsa sina mail på en annan data som man fått på outlook express Msn vet jag man kan TACK

 

[inlägget ändrat 2004-02-23 06:45:44 av stenbob]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Har jag förstått frågan rätt om du undrar om du kan läsa dina mail (som du har fått i Outlook Express) på en annan dator, så som man kan med webb-baserade mail, tex Hotmail?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Jag tror att det beror på vem du har som "mail-leverantör".. Om du så att säga "tankar hem mailen" till din dator eller om de ligger kvar på en mail-server...

Men jag är inte säker.. men det finns säkert många här på forumet som vet hur det ligger till!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

Hej stenbob

 

Jag kan berätta hur det fungerar för mig.

 

Jag har glocalnet som email-leverantör. När mailen ligger kvar på email-servern, så kan jag läsa dom från vilken annan dator som helst. Jag loggar bara in på glocalnets "webbmail" med mina användaruppgifter.

 

Men om jag istället väljer att "tanka hem" mailen från email-servern med outlook express till min egen dator, då försvinner dom också från "webbmailet".

Då kan jag inte mer läsa just det meddelandet som jag tankat hem från någon annan dator än min egen.

 

Så dom meddelanden som jag redan "tankat hem" via outlook express, kan jag inte läsa från någon annan dator än min egen.

 

Men dom som jag inte har "tankat hem" kan jag läsa genom glocalnets "webbmail", och det fungerar på alla datorer i hela världen, bara dom är anslutna till Internet.

 

Jag tror att dom flesta email-leverantörer har ett "webbmail". Jag vet i varje fall att tele 2 och glocalnet har det. Det skulle förvåna mig om inte alla har det. Gå in på din leverantörs hemsida och sök på "webbmail", så hittar du det säkert.

 

Mvh

Amos

 

 

[inlägget ändrat 2004-02-24 16:48:17 av Amos Bronson Alcott]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med Telias webmail har man möjlighet att låta en kopia av meddelandena lämnas på deras server. Man kan också välja hur länge de ska vara kvar på servern. Med den finessen går det alltså att läsa varifrån som helst fast du hämtat hem dem.

Man bör dock vara ganska observant på att radera meddelanden. Risken är annars att ens utrymme på mail-servern blir fullt, med följden att nya mail som skickas till dig blir returnerade. Visserligen vet man inte vad man missar, men det är inte riktigt bra.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

Hej Ebba Grön

 

Den inställningen kanske finns på glocalnet också, har aldrig tänkt på det faktiskt.

 

Men som du säger, då får man vara observant så att inte mail-servern blir full.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den inställningen finns även att göra i Outlook Express, så egentligen saknar det betydelse vilken ISP man har. Jag använder inte längre OE, så jag kommer inte ihåg exakt var inställningen finns. Den heter i alla fall "Lämna kopia på servern". Torde ligga under varje mail-konto man har konfigurerat.

 

Som Amos säger är det dock viktigt att i se till att inte utrymmet på servern blir fullt utan att man på något sätt gåt in där och rensar (via webmail eller liknande).

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

[CITAT]DrStein skrev:

Den inställningen finns även att göra i Outlook Express, så egentligen saknar det betydelse vilken ISP man har.[/CITAT]

 

Javisst gjorde det de, aldrig tänkt på. Här är en länk med det i outlook 2000, men det är likadant i outlook express.

 

Om du själv manuellt vill radera mailen från servern istället, så behöver du ju inte kryssa i att dom skall tas bort efter ett visst antal dagar.

 

http://www.unit.liu.se/dokument/program/epost/msoutl2k_leaveonserver.html

 

Amos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...