Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hemnätverk


Gäst idgadmin

Rekommendera Poster

Gäst idgadmin

Hej,

 

Vill installera ett trådlöst nätverk hemma så att våra två datorer ska kunna dela samma bredbandsanslutning. Vi har en bärbar dator i rummet där bredbandsuttaget finns och en trappa upp har vi en stationär dator. Frågor:

 

(1)Vilken utrustning behöver jag skaffa?

(2) Vilket jobb krävs för att installera ett trådlöst nätverk? Kan en lekman klara det?

(3) Vad blir kostnaden?

 

Hoppas på lika många bra svar som tidigare på denna hemsida!

 

Hälsningar

Susan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

Hej

 

1. Du behöver först och främst en så kallad Accesspoint det är alltså den delen som tar emot signalerna från själva operatören t ex. Telia Bredbandsbolaget osv. och skickar vidare signalerna ut till dina datorer. Sedan så behöver du 2 slags nätverkskort som du fäster på en utav dina pci platser i datorn som tar emot signalerna från Accesspointen. Ja sen är det inte mycket mer som krävs faktiskt.

 

2. Det är inte alls svårt att installera ett trådlöst nätverk i hemmet. Det du behöver göra är att montera de två nätverkskorten i datorerna på en ledig pci plats och sedan installera nätverkskorten och konfigurera din router (Accesspoint) via internet (det krävs inte att du är ansluten till internet).

 

3. Ja vad kostar allt detta nudå? jo från 1500 kr och uppåt. Kolla på www.datorbutiken.se www.komplett.se eller www.inetdata.se och kolla runt lite. Det finns färdiga paket som duger helt perfekt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

hej,

 

1. Du behöver en router med inbyggd accesspunkt tex 3com OfficeConnect 11G Wireless. Sen behöver du nätverkskort i båda datorerna, ett pc-card i den bärbara och antingen ett pci eller usb kort i den stationära. Usb är att föredra eftersom det är lätt att installera.

 

2. Om du köper usb-nätverkskort blir det enklare för då behöver Du inte öppna den stationära.

 

3. 1500kr+

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

Tack båda för jättebra svar. Jag har hittat två alternativ vad gäller accesspunkten. Den ena heter D-Link DI-714P+Broadband Wireless Router/Printer som jag hittat via www.dustin.se. Den andra heter Topcom Webracer 654 SG, som jag hittat via OnOff.

 

Är det bara att välja vilken som helst? Jag vill gärna att datorerna ska dela skrivare, helst även spel om det går.

 

Båda datorerna har för övrigt inbyggda nätverkskort så då räcker det med accesspunkten och PC-kortet?

 

Tacksam för besked.

 

Hälsningar

Susan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Hej,

 

Tack för jättebra svar. Jag har hittat två alternativ vad gäller accesspunkten. Den ena heter D-Link DI-714P+Broadband Wireless Router/Printer som jag hittat via www.dustin.se. Den andra heter Topcom Webracer 654 SG, som jag hittat via OnOff.

 

Är det bara att välja vilken som helst? Jag vill gärna att datorerna ska dela skrivare, helst även spel om det går.

 

Båda datorerna har för övrigt inbyggda nätverkskort så då räcker det med accesspunkten och PC-kortet?

 

Tacksam för besked.

 

Hälsningar

 

Hälsningar

Susan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...