Just nu i M3-nätverket
Jump to content

installera om windows98?

Guest idgadmin

Recommended Posts

Guest idgadmin

hellu.

undrar om man kan installera om windows98 utan att radera hårddisken först för att sedan inst. 98'an via DOS..? om man kan "reparera" windows 98 genom att starta datorn med skivan i, och installera om den/det som behövs, "modifiera"..?

har så mycket viktigt på datorn som jag inte vill ska försvinna.. kan inte flytta filerna till någon annan hårddisk eller så heller..

vad finns det för risker om jag nu tar och kör med win98 start/installations skiva och installerar om den på c:, utan att radera hårddisken?

mvh /mattias

[inlägget ändrat 2004-02-19 19:50:10 av Dukkha]

[inlägget ändrat 2004-02-19 19:50:39 av Dukkha]

Hej.Om inte det fungerde med att reparera registret så prova med scanreg/restore och välj en tidigare version.Men ibland är en ominstallation tyvärr nödvändig.

Guest idgadmin

För att göra reparations installation av windows 98 behöver du inte äns starta om datorn med skivan, sätt bara i den när du är inne i windows och starta installationsprogrammet genom att öppna setup filen från skivan. (Jag har gjort det här flera gånger. Är helt riskfritt.)

Om du inte har cd brännare och kan bränna viktiga filer...man kan också ha hårddisken uppdelad i två delar (två partitioner) med windows på ena och andra delen att lagra filer på. Behöver du då installera om windows är det bara att formatera windows partitionen och ha kvar viktiga filer på andra partitionen.

[inlägget ändrat 2004-02-19 20:12:05 av frågaren & vetaren]

Guest idgadmin

tack ska du ha =) det fungerade att installera om, riskfritt. mitt problem försvann iofs inte, det har med fonter att göra, att jag i vissa program-menyer ser fyrkanter där det ska vara text, t ex i inloggningen på msn.. men det kanske någon vet något om?

mvh /mattias

Guest idgadmin

Reparations installationen tar då inte bort allvariga fel, det kopierar bara in alla windows filer på nytt till hårddisken. Ren installation av windows är i alla fall allt jag kan rekommendera...

• 4 years later...

Har hämtat hem en stardiskett för win98 och har startat upp , ser att filerna har hamnat rätt. Försöker nu att installera win98 med hjälp av cd-master win98.

Cd'n startar ej , VAD ÄR FELET???

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...