Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mshome


Mukhlis

Rekommendera Poster

hej...jag har det här problem med att göra ett hem nätverk.

när jag vill kofigurera inställningar för ett hemnätverk på värd datorn så kommer guiden konfiurera nätverk kan inte slutföras. ett fel uppstod nät skulle konfigureras på den här dator(värd dator).och när jag vill gå till mina nätverksplatsen så visas det här meddelande att (Mshome är inte tillgänlig) kanske har du inte behörighet att använda den här resursen.be adminstratör om hjälp.för att kunna dekryptera den här filen krävs ett nyare system...vad ska göra? hur ska jag kunna lösa det? jag har win xp h.e version 2002 service pak 1.

MVH

Mukhlis

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...ett fel uppstod nät skulle konfigureras på den här dator(värd dator).

Testa kör om guiden. Har själv råkat för det, men då kört om guiden och problemet löstes. Du har väl andra datorn igång och ansluten och kontrollerat att de har samma arbetsgrupp?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej...Ebba

tyvärr händer samma sak med guiden...inget nytt...jag har försökt med samma arbetsgrupp, men det hjälper inte....vad ska jag göra???

Mukhlis

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har inte skrivit om hur ditt nätverk är kopplat. Är det med två nätverkskort i ena datorn, som agerar router eller...?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det är kopplat via en router som heter netgear med internet för boda två datorer men en dator har ett eget nätverkskort och den andra har en inbygt nätverkskort(värd dator) och de är kopplat med bredbandsmodem med en nätverkskablel.så är de kopplat..annars hur?

Mukhlis

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Inte riktigt klar över hur du kopplat ihop .... ?

 

Du ska koppa ditt modem till Routern och sedan kopplar du ihop varje dator ( från nätverkskortet - spelar inge roll om det är integrerat på moderkortet eller ett PCI/USB-kort )till ingångarna på Routern. När allt detta är kopplat har du datorerna igång och sätter i nätsladden till Routern så den konfigureras. Eventuellt måste du skriva in IP-adress m.m. om du har en Fast/Statisk och då ändra till Dynamisk/Automatisk i datorerna.

 

Nu går du till Nätverksguiden i Värddatorn där du har XP och går igenom den. Skapa diskett i slutet av guiden och använd den på den andra datorn.

 

Stäng av samtliga brandväggar, även den inbyggda i XP ( Nätverksanslutningar > Egenskaper > Avancerat > ta bort bocken vid "Brandvägg för Internet" ).

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej Mejram

jah har kontrollerat alla mina koplingar och är rätt kopplade som du beskrev på din svar och jag har försökt att köra näverksguiden men den kan inte slutföra den .jag har provat på olycka sätt att få kopling men det går inte det är samma meddelande som jag får hela tiden.:-(

Mukhlis

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...är kopplat via en router som heter netgear med internet för boda två datorer men en dator har ett eget nätverkskort och den andra har en inbygt nätverkskort(värd dator) och de är kopplat med bredbandsmodem med en nätverkskablel.

Din router är det också en x antal portars switch? Så är min Netgear som jag köpte för en tid sedan. ADSL modem/router/brandvägg/4-portars switch. Och jag trodde att man som vanligt ska köra "guiden konfigurera nätverk" i XP, men det behövdes inte. Jag bara valde erhåll IP-adress och DNS-serveradress automatiskt.Jag har nu ingen brygga i nätverksanslutningarna.

Om du har mjukvarubrandvägg, inaktivera XP´s inbyggda om den är aktiverad (blir det med automatik då man kör guiden).

Kolla i din eventuella mjukvarubrandvägg, t.ex. om du har ZoneAlarm att firewallreglaget för "Trusted Zone" står på mellan-läget.

Du kan också testa med att aktivera "NetBIOS över TCP/IP". Det gör du genom att högerklicka på Anslutning till lokalt nätverk->Egenskaper->Markera Internet Protocol (TCP/IP)->Egenskaper->Allmänt->Avancerat->WINS.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...