Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hårddisks frågor


Arvid87

Rekommendera Poster

1. Hur tar jag reda på om min exakt 2 år gamla dator stödjer 120 gb hårddisk eller inte? Borde den göra det?

 

2. Vad händer om min dator inte stödjer 120 gigabytes hårddiskar och jag installerar en hd på 120 gig?

 

3. Varför tillverkas det hårddiskar med 2 mb cache? Varje vettig människa köper ju en med 8 mb cache som bara kostar nån hundring mer. Och varför är det just 2 och 8 mb, varför inte 4 och 8 mb t.e.x? Stödjer inte äldre datorer 8 mb cache eller? Är 8 mb cache 4x snabbare än 2 mb?

 

4. Finns det IDE-kablar utan slave kontakt?

 

 

 

AMD Duron 1,2 Ghz 256 MB 20 GB GeForce 4 64 MB

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

1, Det säkraste är nog att läsa i manualen om du har någon! Annars så kan du gå till ditt moderkorts hemsida!

 

2, Det händer inte mer än att den visar det ditt moderkort stödjer!

 

3, Vet ej

 

4, Ja det finns åtminstånde runda IDE kabler utan slave kontakt! Men varför vill du ha det?

 

5, Om inte ditt moderkort stödjer 120Gb så kan du köpa ett kontroller kort och installera! Om inte du vill flasha BIOS det brukar hjälpa!

 

6, Har du SP1 installerat?

 

Helren

 

TACSAM FÖR SVAR! (LITAR PÅ ERT OMDÖMME)

________________________________________________________________________________

XP Professional

AMD Athlon 1,65Ghz, Maxtor 120Gb + Seagate 80Gb , 1,00Gb Ram,Radeon 9600 256Mb

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4. Nej jag vill verkligen inte ha en sån men när jag öppnade min dator för ett tag sen såg jag ingen slave kontakt på IDE kabeln som hårddisken var ansluten till. Jag kollade visserligen inte så noga...

 

5. Nej jag vill inte installera nå kontrollerkort eller flasha bios (flasha bios???) eller uppdatera bios för sånt leder bara till en massa krångel.

 

6. Nej, gör det nån skillnad?

 

Kan det bli några större problem om jag installerar en 120 gigare fast min dator kanske inte stödjer det eller borde jag överväga att ta en 80 gigare istället?

 

 

AMD Duron 1,2 Ghz 256 MB 20 GB GeForce 4 64 MB

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hårddisken har en funktion som gissar sig till vad som behövs läsas in och skickas till ramminnet härnäst. Ju mer casche minne hårddisken har ju mer garderad är den mot felgissningar kan man säga.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Ja det gör skillnad när det gäller att montera större diskar!

 

Helren

 

TACSAM FÖR SVAR! (LITAR PÅ ERT OMDÖMME)

________________________________________________________________________________

XP Professional

AMD Athlon 1,65Ghz, Maxtor 120Gb + Seagate 80Gb , 1,00Gb Ram,Radeon 9600 256Mb

________________________

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...