Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Ola Fransson Microsoft

jeeves

Recommended Posts

Hej Ola!

Jag riktar mig direkt till dig, eftersom det har dykt upp ett egendomligt problem efter att jag har laddar ned KB828028, den senaste säkerhetsuppdatering av winXP. Jag laddade ner den igår och idag skulle jag gå in "Kör" där jag lagrat diverse adresser, för att slippa leta efter dem. Jag skulle plocka fram min IP-adress, Nätmask och Standard-gateway för att skicka dem till Amos Bronson Alcott.

Döm av min förvåning när alla adresserna var borta. Jag gick då in på Start-program-tillbehör-kommandotolk och skrev in Ipconfig. Men det går inte heller, utan det blev en upprepning av mitt namn samt documents and settings i en lång radda.

Kan du min vän förstå vad som har hänt? Jag har inte fått mail från andra än "Pc för alla" och ett från Amos. Du kan väl göra en koll så det inte är någon skit i nedladdningen!

Jag har kört AdAware, HiJack this, Panda Quick Remover och Sopbot Search and Destroy och jag har absolut inga virus. Just nu kör jag Panda Antivirus 7 och jag har brandväggen aktiverad!

Vad mer kan jag gör? Under tiden jag skriver detta får jag ytterligar ett meddelande från Microsoft UpDate att jag kan ladda ner en ny uppsättning, men vågar jag det??? Jag har automatiska uppladdningar för att slippa kolla om det finns nya!

Snälla hjälp mig!

Mvh Hans

PS! Detta inlägg skrev jag för ungerfär en vecka sedan och jag har inte fått något svar från dig.

Jag förstår, att du har mycket att stå i, men min vän, jag vågar inte ladda ner mer uppdateringar från er Update, förrän jag vet, om jag kan lita på att uppladdningen inte tar bort fler filer och då kanske betydelsfullare än den nu borttagna. Den går ju att reda ut, men säg att något i registret blir raderat!!! Hemska tanke!

Det vore också intressant att få veta, om någon annan har haft samma problem!

Jag hade win98 förut, men det var aldrig något problem med UpDatesnedladdningar. Kan det vara så illa, att winXP är känsligare?

Tag väl hand om dig!

Mvh Hans

Amos Bronson Alcott

Hej Hans

Det var i varje fall inte mitt mail som ställde till det, det kan jag lova dig.

Jag kan ju inte så mycket om XP som du vet, men fungerar det inte att i.

"startknappen-kör" och där först skriva

cmd

och trycka enter eller OK eller hur man nu gör.

Då tror jag att kommandotolken skall dyka upp.

Och att sedan i kommandotolken skriva

ipconfig

och trycka enter

Om inte, så är det ju konstigt, men tyvärr inget som jag kan hjälpa dig med.

Mvh

Amos

[inlägget ändrat 2004-02-16 23:36:14 av Amos Bronson Alcott]

Guest idgadmin

http://www.microsoft.com/technet/treeview/default.asp?url=/technet/security/bulletin/ms04-007.asp

Har mycket svårt att tänka mig att nedladdningen av denna fix skulle ha skapat detta problem.

Du har däremot ett flertal program (AdAware, HiJack this, Panda Quick Remover och Spybot Search and Destroy) som genomsöker och vid behov ändrar på din konfiguration. Speciellt den sista (Sopbot Search and Destroy)ställde till mycket problem på min dator och jag tog snabbt bort den. De förslag som du får från dessa program om att ta bort filer och rensa register ska du tänka noggrannt över innan du följer dessa samt ta en aktuell säkerhetskopia av registret innan.

Jeeves du verkar vara en försiktig surfare, noggrann med vad du hämtar hem, du behöver inte vara SÅ orolig för att råka ut för allsköns skit från nätet.

Fortsätt att uppdatera ditt virusskydd

och gör nån online scannig i veckan så klarar du dig bra.

http://www.blackcode.com/scan/index.php

Denna länk kollar om du har några öppna portar som bör stängas.

Sen ett gott förslag Kör är ingen plats att lagra information i.

Det som lagras är senaste körkommandot för att du inte ska behöva skriva om det.

Lagra din information i Anteckningar istället, då är det bara att kopiera och klistra in samt det funkar till alla dokument i motsats till Word.

Har inte du en ikon vid klockan nere i högra hörnet? Om du har det, klicka på den så borde du få fram allt som ipconfig säger(välj Stöd och Information)

ett huvud utan bekymmer finns bara på en fågelskrämma

[inlägget ändrat 2004-02-17 10:57:16 av sesu]

[inlägget ändrat 2004-02-17 11:05:00 av sesu]

Guest idgadmin

Gör en systemåterställning till tiden före nedladdningen av KB828228.

Prova sen att ta hem den igen.

Den "lille rackaren" har visat sig felparkera ibland beroende på datorkonfigurationen.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...