Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Drivrutin till gammalt grafikkort


Gäst idgadmin

Rekommendera Poster

Gäst idgadmin

Hej! Jag har installerat Win ME på en dator som hade Win 98 tidigare och så långt är allt väl. Men bildskärmen visar bara 16 färger och det går inte att ändra till fler. Hur tar man reda på vilket grafikkort man har och var kan man hitta drivrutiner? Tacksam för hjälp.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

pamela: gå in i enhetshanteraren ( högerklicka på den här datorn, maskinvara). där ser du vad du ahr för kort och sedan går du in på grafikkortets tillverkare och börjar tanka drivrutiner :)

 

 

/////////////////////ehhhh jaaaaame!?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tanka hem ett systeminformationsprogram och kolla med det..som t.ex:

http://www.aida32.hu/aida-download.php?bit=32

 

..eller SiSoft Sandra eller något annat.

 

 

Start - kör , skriv dxdiag , flik Bildskärm

 

Start - Program - Tillbehör - Systemverktyg - Systeminformation

sedan Komponenter - Bildskärm

 

Dessa två sistnämda visar nog inte utan det måste vara installerat då...i "värsta" fall får du öppna datorn helt enkelt och titta efter..

 

* The Future Is Here! *

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

Hej! Jag skruvade loss höljet och såg att det är ett grafikkort från WinFast men inte vilken beteckning det har. Jag har laddat ned två olika drivrutiner från www.leadtek.co.uk men installationsprogrammet stänger av sig. När jag går in i temporära mappen och kör setupen står det bara wrong device ID. Känns int kul att behöva köpa ett nytt grafikkort "bara" för att man inte hittar rätt drivrutin. Någon som har någon annan idé?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Finns den inte med i Enhetshanteraren ( Högerklicka på Den här datorn > Egenskaper > Bildskärmskort ), med antingen ett Utrops- eller frågetecken då inga drivrutiner istallerats?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

Hej igen! Någon drivrutin installerades när jag installerade Win Me, men det verkar inte vara rätt. Under enhetshanteraren står det "Standard PCI-grafikkort (VGA).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Testa att ladda ner Aida32 som tidigare föreslagits så kanske du får reda på exakt vilket grafikkort du har. Det finns ju att antal PCI-kort som heter WinFast så det är svårt att gissa vilket du har.

 

Jo, vad har du för dator + modellbeteckning så kanske det går att att reda på den vägen. Om du inte ändrat något i konfigurationen vill säga ... ?

 

Har du t.ex en DELL så måste du eventuellt installera en speciell drivrutin för bildskärmen för att kunna ändra upplösningen...?

 

 

[inlägget ändrat 2004-02-10 18:05:51 av Mejram]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

Hej! Jag har gjort det men även där står det bara Standard PCI-grafikkort (VGA). Datorn är en äldre Hemma-PC från Inet, så den har tyvärr ingen speciell beteckning.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Hello! Du har hittat felet. Det ska inte stå standard pci-grafikkort. Det är troligtvis också därför som det inte gick att installera drivrutinerna. Om du laddade ner de rätta drivrutinerna så ska du markera standard pci-grafikkort i enhetshanteraren och klicka på Ta bort/Uninstall. Starta sedan om datorn och när windows startar borde det hitta en ny maskinvara (grafikkortet). Tryck på avbryt, installera inga drivrutiner ännu. Den drivrutin du laddade ner borde vara ett litet program, starta det och följ sedan instruktionerna. Det borde lösa ditt problem

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

Jag provade det men det vill sig inte. Jag trodde också filen skulle vara liten, men var runt 25 MB.

På www.leadtek.co.uk väljer jag manual & drivers och sedan grafikkort, sedan A 170. Är det rätt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Storleken på drivrutinen varierar men det är lite svårt att säga vilken drivrutin du ska ha. Ladda t.ex. ner ett program som heter Fresh Diagnose. Du hittar det på www.freshdevices.com. Där står det exakt vilket grafikkort du har och sen är det bara att ladda ner drivrutinen för just det kortet. Om det inte fungerade när du prövade var det troligtvis fel drivrutiner.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

Hej! I Fresh Diagnose hittar jag ingen uppgift om grafikkortet när jag tagit bort den drivrutin Windows installerade. Med drivrutinen installerad står det bara Standard PCI-grafikkort (VGA) som device name och som device ID anges \\.\Display1 Blev någon klokare av den infon?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Såg du till några siffror när du öppnade och kollade..där det stod Winfast?

Om du tagit hem Aida32...kolla vad ditt moderkort heter..tyvärr vet jag inte vägen dit så att säga eftersom jag inte använder det..men det borde inte vara några problem att hitta...

Standard PCI-grafikkort (VGA) läggs in när inga drivrutiner hittas som passar bättre..

 

Jo..kör härifrån (istället för UK):

http://www.leadtek.com.tw/support/list_driver.asp

 

* The Future Is Here! *

 

[inlägget ändrat 2004-02-10 21:44:28 av Humanoid]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

Hej!

Det stod enbart WinFast på några komponenter och på några andra ställen stod det en rad siffror, men inget som verkar stämma överens med drivrutinerna på hemsidan. Aida32 kan inte heller hitta vad det är för sorts grafikkort. Enbart det här standard PCI:n. Känns som det snart är dags att ge upp och köpa ett nytt grafikkort. Eller kanske prova med Win XP. Men då är väl frågan om datorn klarar av det nya kortets prestanda eller XP för den delen. Vi ska bara ha den eom extradator men man vill ju gärna att det ska fungera med färgerna också.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok! Tänkte som så att det kanske är ditt moderkort som är Winfast..och inte grafikkortet.(eller båda Winfast)..

Har du någon siffra från kortet..går att använda sig av dom och söka sig fram..förhoppningsvis...du har kollat det som sitter i PCI eller AGP platsen på moderkortet...om det då inte är inbyggt då är det moderkortets modell som är bra att veta..

 

En annan sak är att det kanske kan fungera med drivrutiner från Nvidia (http://www.nvidia.com)också...eftersom dom (Winfast, Leadtek) oftast använder den kretsen..men det beror på förstås vad du har för modell..

 

* The Future Is Here! *

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

Hej! I Aida står det att moderkortsnamnet är okänt. När jag öppnade datorn tittade jag på PCI-kortet där man kopplar sladden till skärmen. Fresh Diagnose kan inte identifiera någon och det står att BIOS behöver uppgraderas. Jag har letat i BIOS men hittar ingen uppdateringsfunktion. Jag laddade ned en drivrutin via ftp hos Leadtek men datorn hittar inte den när den ska installeras.

 

[inlägget ändrat 2004-02-11 21:21:58 av pamela]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

För att uppdatera BIOS måste man veta moderkortets namn (tillverkare) och gå till deras hemsida och hämta den, har man en märkesdator typ Dell, Compaq eller annan får man gå till deras sidor och kolla.

Det är inte absolut nödvändigt att göra heller om datorn funkar fint i övrigt men det kan ju i.o.f.s vara bra också att vara "up to date".

Fanns det några siffror på PCI-kortet?

 

Om du av en händelse öppnar burken igen så kan du kolla moderkortet också..brukar stå på dom..fast ibland inte förstås...men i närheten av RAM-platserna brukar det vara annars..men som sagt kolla siffror på PCI-kortet..och lägg gärna med dom här..

 

 

* The Future Is Here! *

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...