Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

genvägar


fjädern

Rekommendera Poster

jag ville skapa genvägar för ett antal program under menyn,..Start/program. Jag drog ut dom på Skrivbordet ..men det fick till följd att dom försvann under Start/Program. Vill ju ha dom på båda ställena,hur gör jag för att få det så?

Mvh Fjädern

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Om du drar ut dem såsom du gjort så blir det en förflyttning. I stället ska du högerklicka och dra ut, då finns det ett val som är skapa genväg (då läggs en en kopia på skrivbordet).

 

Du kan flytta tillbaka dina ikoner geom att flytta med "Utforskaren"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Tack för svaret. Nu är det så att jag är inte så där väldans duktig på det här med Datorer,så jag undrar,hur kommer jag till Utforskaren och vad gör jag där för att återställa?

Mvh Fjädern

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej fjädern!

 

Gör så här för att skapa genvägar till skrivbordet:

 

1: Välj Start -> Inställningar -> Aktivitetsfältet och startmenyn.

2: Välj fliken "Program på Startmenyn".

3: Välj "Avancerat".

4: Här ser du vad du har för program.

5: Till vänster i utforskaren klickar du på den programmapp/mapp som programmet du vill skapa genväg till finns i.

6: Till höger i utforskaren kommer nu programiconen upp för själva programmet som du har valt.

7: Den programicon du nu har fått upp till höger i utforskaren och som du vill skapa en genväg för den "Högerklickar du på" välj "Skapa genväg"

8: Den genväg som dyker upp "oftast längst ner i menyn till höger". Den drar du ut till skrivbordet "ställ musmarkören på genvägen, håll ner vänster musknapp och drar ut den till skrivbordet" och lägger någonstans där du vill ha den.

 

Så, det här var ett tips som du kan använda dig utav om du vill.

 

Återkom vid problem.

 

Lycka till: Malou

 

***** Ha En Fortsatt Underbar Dag *****

 

***** Ingen Fråga Är För Dum *****

 

Hellre fråga en gång för mycket, än inte fråga alls

 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen fjädern!

 

Hoppan då så det kan bli *ler*.

 

Du ville ju ha tillbaka programvägen där de var ifrån början.

 

1: Välj Start -> Inställningar -> Aktivitetsfältet och startmenyn.

2: Välj fliken "Program på Startmenyn".

3: Välj "Avancerat".

4: Här ser du vad du har för program.

5: Till vänster i utforskaren ser du vad du har för programmappar. Klicka på den det gäller.

6: Till höger i utforskaren visar sig nu inehållet i den programmappen och där du eventuellt vill ha genvägen igen.

7: Högerklicka på programmet det gäller på skrivbordet.

8: Välj "Skapa genväg" den nya genvägen som lägger sig på skrivbordet, ta tag i den med vänster musknapp.

9: Dra genvägen till den programmapp/mapp där du vill ha programmet igen.

 

 

Hoppas du förstår vad jag menar, annars återkom.

 

Hälsningar: Malou

 

***** Ha En Fortsatt Underbar Dag *****

 

***** Ingen Fråga Är För Dum *****

 

Hellre fråga en gång för mycket, än inte fråga alls

 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I XP....

 

Har du XP så hittar du utforskaren med Start > Program >Tillbehör. Och kom ihåg för att lägga den på Skrivbordet så högerklicka > dra ut > och välj ska pa genväg.

 

Du kan också högerklicka på Start-knappen och välja Utforska

 

Din Start > Program ligger under respektive användare i XP. Troligen ska du titta i All Users och därefter klicka dig ner till Start meny och Program, där borde du hitta de program som du har i din Start > Program (om inte så kan du titta på andra användarnamn om du lagt in sådana.

 

Utforskaren är en av de viktigaste "Tillbehören" det är här som du hittar alla dina filer som finns på datorn och i vilka mappar de är lagrade.

 

Du kan flytta filer såsom Malou skriver, men det finns också andra sätt. För att se vad man gör när man flyttar så brukar jag starta Utforskaren två gånger. Dvs klicka på Utforskaren så att man har två stycken igång. Om man sedan öppnar upp tex Skrivbordet i den ena och din Start-meny Program i den andra Utforskaren, så kan det vara lättare att hänga med när man drar ikoner emellan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Tack så hemskt mycket för alla fina tips och all hjälp,är så inte lätt när man inte är så van Datoranvändare.

Mvh Fjädern

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...