Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skapa nätverk från grunden!


Gäst idgadmin

Rekommendera Poster

Gäst idgadmin

Hej!

 

Jag har ett nätverk mellan två datorer som fungerar perfekt, båda datorerna har Windows XP som operativsystem. Nu är det så att jag har en tredje dator med Windows 98 som jag vill koppla in i samma nätverk.

 

Datorn är nyligen formaterad, det enda som finns installerat är Windows 98. Jag är inte så familjär med nätverk, framför allt inte när det gäller Windows 98, så vad jag är på jakt efter är en grundläggande "steg för steg-guide" som tar upp allt som ska göras och hur det ska göras. Jag ska dra in både internet (telia bredband) och koppla in det i det redan befintliga nätverket (arbetsgruppen heter "Hemma"). Datorn har nätverkskort och det finns plats i routern (tidigare fanns internet på den).

 

Vad jag bl.a. behöver hjälp med är vilka protokoll, klienter osv. som ska läggas till i nätverkskonfigurationen. När jag "konfiguerade nätverket" mellan de andra två datorerna stod det att "denna konfiguration måste även göras på alla andra datorer i nätverket". Det kunde bl.a. göras med XP-skivan, vilken jag har. Vad är det som ska göras där?

 

Som synes behövs rätt mycket hjälp, men den som kunde hjälpa mig med detta skulle göra mig evigt tacksam.

 

Andreas

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte hur du har kopplat idag men jag utgår från att det är en extern router som du kan koppla in 98:an i.

 

Samtliga datorer ska ha samma arbetsgrupp "Hemma" men heta olika.

 

Enklast får du igång det med att skapa en diskett från XP.

 

Du ska köra Nätverksguiden i XP, du hittar den med Start > Program > Tillbehör > Kommunikation > Nätverksguiden.

 

Sedan kör du Guiden:

- Välj anslutningsmetod till Internet, med aktuell dator, med annan dator eller annat.Välj det som passar bäst.

- Kommer ytterligare Internet frågor välj det som passar bäst

- Döp din dator till något (olika namn för varje dator)

- Skriv in ett namn för det gemensamma nätverket "Hemma"

- Acceptera inställningar

- Sedan får du fråga om att skapa konfigurationsdiskett, vilket du svarar ja

 

- Du kör sedan denna konfigurationsdiskett i den andra 98:a datorn

 

- Du delar sedan ut dina mappar genom att högerklicka och Delning/Säkerhet

 

- Du ska även starta om datorerna, men det säger den till om.

 

OBS, att ha samtliga mjukvarubrandväggar inaktiverade när du kör igång nätverket, du kan sedan öppna upp dessa brandväggar för ditt interna nätverk.

 

Det kan vara så att din XP ser 98:an men att du inte kan hitta XP på din 98:a. Detta beror på en ökad säkerhet i XP. Du måste då lägga in en användare i XP med samma namn som den i 98:an. Du gör dettta under Kontrollpanel > Användarkonto

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Tack för svaret!

 

Det är en extern router som är aktuell.

 

Kommer alla protokoll och klienter osv. som ska installeras under nätverkskonfigurationen vara installerade efter att man kört konfigurationsdisketten som skapas i XP?

 

Dvs. är det inget annat som ska göras efter att jag kört konfigurationsdisketten i 98-datorn?

 

 

Jag har nämligen inte möjlighet att prova dina tips förrän på torsdag och frågar därför i "förebyggande syfte".

 

Andreas

[inlägget ändrat 2004-02-09 11:13:31 av Ande85]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

När du kör den diskett du skapar sist i Nätverks-guiden i XP ( eller om du hellre vill använda XP:s installations-skiva )på 98-datorn så installeras ( ha installations-skivan för 98 i beredskap ) de komponenter som behövs. Skulle det av någon anledning ändå inte fungera efter att du stängt av ALLA brandväggar och skapat en användare på XP-datorn med samma namn och lösenord som i 98-datorn kontrollera i Egenskaper för Mina nätverksplatser att "Klient för Microsoft-nätverk" och "Fil- och skrivardelning i Microsoft Network" finns med i listan. Saknas någon så använd Lägg till + Tjänster och/eller Klient. Kan ibland vara nödvändigt att s.a.s "aktivera" Fil-och skrivardelningen genom att dela ut en mapp på respektive dator.

 

Sedan hittar du all info du behöver under HJÄLP > Nätverk i XP och 98.

 

Lycka till!

 

 

[inlägget ändrat 2004-02-09 13:04:38 av Mejram]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...