Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Spela in analogt material på CD


Glader

Rekommendera Poster

Hej, nu behöver jag råd om vilka program som finns och hur jag rent praktiskt klarar dessa probblem:

1/ Spela in gamla LP skivor på CD

2/ Spela in videorullar på CD och samtidigt redigera den film som är inspelad.

3/ Går det att överföra gammal hederlig 8 mm film till CD på något sätt och även redigera den?

4/ Om jag skaffar en ny dator i stället för den här gamla ångmaskinen vad behöver jag för olika minnen och andra finesser för att underlättsa ovanstående projekt?

5/ Jag antar att det finns scanners som är särskilt bra på film. Nämn någon!

Hör av er ni som vet och kan.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Där har du något att bita i, har du bokat upp 2004.

 

1) Om du ska spela in LP, så måste du gå via din förstärkare för att få upp insignalen samt rätt frekvensjustering. Du kan ta ut signalen från din förstärkare genom bandspelarutgången och led den till ditt ljudkort line-in. Kassetbandspelare kan du koppla direkt. Program som man betalar för är tex. Cool Edit 2000, Clean mm. Gratis finns Audacity.

 

2) Du måste ha ett capturekort/videofångarkort i datorn eller extern box för USB2/Firewire för överföring analog video till digital. Jag använder Pinnacle (du kan skaffa ett paket med program för redigering samt videofångarkort till paketpris). Du kan också använda gratis programmet Windows Movie Maker 2, jag har inte själv använt det men det ser ut att fungera det också. För att bränna skivor kan du tex använda Nero6 eller Pinnacle Studio programmet eller Ulead Movie Factory.

 

3) Du måste först göra en överföring till video via en adapter om du gör det själv eller lämna in filmen så kan du i alla fall få den i video som du själv kan föra över. Nu kanske man också kan få den i tex mpeg2 format.

 

4)Ska du syssla med videoredigering/film så går det inte med en ångmaskin. Men alla moderna PC går bra. En stor HD är alltid bra att ha för avi filer blir stora. USB2 finns väl idag i alla datorer.

 

5) Vet inte vad du menar för typ av scanners, men är det vanlig fotofilm till digitala bilder, så anser jag att Minoltas dia/negativscanners är de bästa/prisvärda (2500-4000:- beroende på om det är den gamla eller nya modellen)

 

Titta du också på www.dvdrhelp.com där finns allt du behöver veta och lite till när det gäller videoöverföring

 

 

[inlägget ändrat 2004-02-07 17:43:19 av undrar]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hoppas att du fick några idéer hur du ska gå vidare. Du kommer säkert, när du väl börjat, att ha följd frågor i varje av dina delämnen. Du får höra av dig igen i så fall. Börja du med något av dina projekt och inte alla på en gång :-).

 

En DVD med inspelning är säkert också bra i din nya dator. Kanske kan du också välja ett grafikkort med ingång för analog video, men annars finns det PCI-kort eller externa boxar för analog video, så det löser du annars ändå.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...