Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Utrustning ny bärbar?


Didada

Rekommendera Poster

Hej! Kan någon hjälpa mig med goda råd; vad ska jag se till att en bärbar dator innehåller? Tänker själv att den bör ha CD-/DVD-brännare för säkerhetskopiering men största frågan är Internetuppkopplingen? Bor där modem är ett måste men besöker man andra ställen (vilket jag ju tänker använda den bärbara till...) kanske annan lösning är bättre, förslag??? Kan man ha både modem och annat?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Jag skulle i ditt ställe se till att min dator har ett nätverkskort för att konfigurera mot ev. nätverk, bredband liknande och ha ett externt modem hemma. Ett inbyggt modem tar bara onödig plats i en bärbardator som inte har så stort utrymme på insidan.

Sen skulle jag skaffa en bärbar med möjlighet att skifta floppy mot dvd-brännare vid behov (dvs kunna dra ut dvd-enheten och sätta in en floppy och vice versa)

 

ett huvud utan bekymmer finns bara på en fågelskrämma

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DVD-brännare har man som regel ingen större nytta av om du inte har behov av att bränna extremt stora filer som filmer t.ex.. Om du tänker på backup och säkerhetskopiering så räcker en vanlig cd-r brännare långt.

I ditt fall skulle jag rekomendera inbyggt modem plus att du köper ett trådlöst nätverkskort, alternativt ett GPRS-kort med W-lan , då har du tillgång till nätet oavsett var du befinner dig.

Finns ingen anledning att välja mellan brännare och floppy då du kan ha båda inbyggt i din bärbara!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för era råd. Jag klarar mig säkert med en cd-brännare med tanke på storleken och att den läser DVD. Har ni någon pejling på kostnaden för GPRS-W-lan kontra trådlöst nätverkskort och vad är egentligen skillnaden? Jag känner mig stenålders men har inte hängt med i alla möjligheter som finns.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...