Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

XP startar inte


Gäst idgadmin

Rekommendera Poster

Gäst idgadmin

Hejsan!

 

Jag har en PC (ganska gammal) 500MHz Pentium 3 med två hårddiskar IDE, master 6GB och slav 27GB med tre partitioner, slaven 27GB disken har hade jag tidigare som master och Windows98sv på som fortfarande finns där men är nu slav och har fortfarande FAT32. När jag skulle börja använda Windovs XP Pro sv så hade jag en gammal 6GB håddisk som jag kopplade som master och instalerade Win XP Pro sv på där jag formaterade den som NTFS, slaven har fortfarande FAT32 och den har jag inte förämdrat något förutom att jag kopplade den som slav och detta har fungerat mycket bra i några månader.

Nu till problemet, jag instalerade Norton System Works Pro för ca en vecka sedan och det gick bra ända tills jag körde speed disk (50% fragmenterat) tog ca tre timmar 4GB, det såg ut att fungera ända till att jag stängde av PC:n för när jag sedan försökte starta den så dök nedan felmeddelande upp.

 

NTLDR saknas trysk för omstart.

 

Jag har försökt att köra från Win XPcdn och med R komandot för reparera Windows och copierat filerna

g:\i386\ntldr c:

g:\i386\ntdetect c:

men det har int hjälpt.

 

Jag har gjort en ”BOOTfloppy” med NTLDR, NTDETECT.COM och boot.ini på från en annan PC med samma Wndows på.

Då går XP:n igång när den har läst in alla eller bara någon fil från floppyn.

Då kopierade jag dessa filer till roten på C:

 

Blev inget bättre.

 

Vad skall jag göra för att fixa så att den fungerar igen?

 

Det värkar som att den inte hittar bootsektorn.

 

Ha det bra...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

Har själv haft problemet på två datorer, båda gångerna var det i setup det var fel, på något vis hade det ändrats där så det bootades från fel partition.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...