Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Linux eller NT ? det är frågan


Riccard Akerman

Rekommendera Poster

Har du några bra länkar till sådana tester där seriösa personer står för testförfarandet så skulle jag vara tacksam om jag kunde få ta del av dessa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan säga att jag var ganska skeptisk till linux i början, men det beror på att jag körde KDE på en p166 med 32MB... men jag höll fast vid det ändå för jag tyckte att det var så festligt :)

 

men nu är jag helt säker på att det är enormt mycket bättre än Ms OS:ar (jag kör nu windowmaker på en p266 med 64MB och en annan K6-2; 350MHz)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I tyska Computer Bild 6/99 testas NT4 mot SUSE, DLD, Redhat, Debian som serveroperativ. Alla klarar i stort sett samma uppgifter. Oavgjort mao.

NT4 placeras på 3:e plats, 6400DM inklusive 10 supportfrågor gör det till det dyraste systemet att underhålla. SUSE och DLD tar första och andra plats för att de har mycket på tyska precis som NT. Installationstid SUSE 65min, DLD 27min, NT 29min, Redhat 27min, Debian 25min.

Hårdiskutrymme SUSE 690MB, DLD 511MB, NT 132MB, Redhat 192MB, Debian 88MB för att lösa serveruppgifterna utan specialbehandling. Det hade givetvis gått att rensa bort en del filer på SUSE med flera men det tar tid.

På en tysk datormässa under våren ställde en tysk tidning upp 2 servrar anslutna till internet. Den som lyckades nå en "hemlig" fil skulle få ett pris. Ingen lyckades, vare sig på NT eller Linux. Oavgjort mao. Den enda skillnaden var att NT servern kraschade flera gånger under mässan. Orsaken trodde man var att NT inte klarade hård belastning.

För några år sedan testade svenska PC World serveroperativ. NT var dubbelt så snabbt som konkurrenterna (tex Novell) med 5 användare, ca 50% snabbare med 10 användare. Segrade...Några månader senare intervjuades nätverksansvarig på IDG Sverige. Han tyckte inte NT passade för ett så stort nätverk, jag tror det var mer än 100 användare..Min slutsats är att NT är om man bortser från pengarna ett utmärkt system för små nätverk <100 användare. MS använder ju inte NT på Hotmail tex...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...