Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bygla vid byte av OS?


Chrizter

Rekommendera Poster

Har hört att man måste bygla vid byte av os, har redan ändrat os från Win Me till Win XP pro. Det fungerade alldeles utmärkt men jag har märkt att datorn är seg och hänger sig ibland.

Beror detta på att jag inte har byglat? Var gör man byglingen?

Jag har även installerat en extra hårddisk utan att jag byglat. Den extra hd sitter på samma IDE kabel. Den fungerar utan bygling. Bör jag bygla den i alla fall?

 

Christer

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Ja du bör bygla den som slave när den är på samma flatkabel

 

ett huvud utan bekymmer finns bara på en fågelskrämma

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man byglar gör man det på en hårddisk eller en cd/dvd-enhet.

 

Det gör man för att operativsystemet skall veta vilken enhet som är master och vilken som är slave.

 

Att man sedan bytar operativsystem har inte med saken att göra...

 

Det finns i princip 3 sätt att bygla en enhet, master, slave och cable select.

När man byglar som cable select avgör placeringen på kablen om enheten blir master eller slave.

Normalt sett används speciella kablar till det.

 

När man köper en ny enhet brukar den vara byglad som master, och om man då vill koppla in den på samma kabel som en befintlig enhet måste man bygla om.

 

Oftast vill man bara lägga till en ny enhet, och därför är det vanligast att man byglar den nya som slave.

 

det gör man genom att man flyttar en liten bygel som sitter på baksidan av enheten, till den position som är märkt "SL".

 

Att din dator har blivit slö när du bytat från ME till XP beror troligtvis mer på att XP kräver avsevärt mycket mer än ME, än på något annat.

 

Dock, om du har 2 enheter kopplade på samma kabel, och båda byglade som master får du problem.

 

Har du "tur" startar datorn, men då saknas den ena enheten.

Annars piper datorn när du startar den, och sen händer inte så mycket mer.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har redan installerat en extra hårddisk och det verkar fungera utan bygling, hur vet jag att min extra hd fungerar som slave utan att öppna burken?

Christer

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låt oss anta att du inte har partitionerat, delat upp, din "orginaldisk"...

Då hade du endast "C:" innan.

Om du då har "D:" också nu så fungerar det.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Det är som du säger "originaldisk" är C; och min extra hd är D: och allt fungerar.

Till min nästa fråga: Måste man uppgradera bios när man bytt os från Me till XP? Har av en bekant fått en diskett som uppgraderar bios om jag skall använda vid uppstart av datorn men innan jag gör det ska jag också bygla "någonting" i datorn. Törs jag göra som han säger utan att datorn tar skada?

Christer

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej...du ska nog låta bli.. utan BIOS uppdaterar man om PC:n verkligen behöver det.om du gör detta så kan det innebära stora problem så lyssna inte så mycket på din bekant..:)

 

Surfa säkert och uppdatera mera ;)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som Talisman skriver, så bör du undvika att uppgradera BIOS, om det inte är så att det löser något problem eller ger andra viktiga fördelar.

 

Man behöver inte uppgradera BIOS för att man bytar OS.

 

Om du bestämmer dig för att göra det, så kan det finnas en bygel på moderkortet som måste flyttas under uppgraderingen.

Efteråt flyttas byglen tillbaks.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...