Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem vid avstängning Win ME


Gäst idgadmin

Rekommendera Poster

Gäst idgadmin

Kan någon hjälpa mig. När jag avslutar ME så låser sig datorn när bakgrunden (Windows ME) visar sig. Kommer aldrig fram till "Nu kan du stänga datorn" Vad är det för fel när jag alltid måste stänga av den på strömbrytaren??

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

På tal om 98SE:

När Microsoft släppte Windows 98 Andra utgåvan fanns mycket nytt under skalet som inte

syntes utifrån.

Bland annat infördes stöd för ACPI (Advanced Configuration and Power Interface), en ny standard för avancerade strömsparfunktioner som ersatte APM (Advanced Power Management) som fanns i tidigare versioner. Eftersom ACPI-stödet kräver en del samarbete med moderkortets bios kan även uppgradering av detta påverka avstängningsproblem.

 

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=KB;en-us;q238096

 

Antivirusprogram:

Om du har ett antivirusprogram som är konfigurerat för genomsökning av diskettenheten

när datorn stängs av, kan det hända att datorn slutar svara.

 

Problem med att avsluta Windows 98, andra utgåvan, kan orsakas av något av följande:

-Registernyckeln för snabb avslutning är aktiverad.

-Det finns en skadad Avsluta Windows-ljudfil.

-Ett program eller ett minnesresident program (TSR) avslutas inte på rätt sätt.

-En drivrutin som är inkompatibel, skadad eller i konflikt har laddats.

-Det finns en inkompatibel inställning för avancerade energisparfunktioner (APM) eller ACPI

(Advanced Configuration and Power Interface).

-Det finns en inkompatibel konfigurationsinställning för BIOS (Basic Input/Output System).

-Datorn innehåller felaktigt konfigurerad eller skadad maskinvara.

-Det finns ett grafikkort som inte har tilldelats en IRQ i realläge.

 

Om detta hjälper dig något vet jag inte men vad som är vanligt är just ditt problem speciellt om man uppgraderat från 98SE till ME

Kanske du har ett grafikkort som inte är kompatibelt med Bios energisparinställningar

Det är i de allra flesta fall en hårdvarukonflikt eller konflikt mellan hårdvarans energiinställningar och mjukvarans dito.

ett huvud utan bekymmer finns bara på en fågelskrämma

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...