Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Access skapa/redigera relation utan mus


pia1

Rekommendera Poster

Hej!

Är det någon som vet hur man kan skapa relationer i Access utan att dra dem med musen? Jag vill få fram fönstret "relationer" med hjälp av tangentbordet. Den finns ju under menyn relationer men den är gråad så det går inte att välja den utan att först markera med musen. Finns det någon lösning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tills du fixat en ny mus ;-) kan du väl försöka använda Alt+("de understrukna bokstäverna" i menyerna.

Lycka till!

Ps. Satsa gärna på en optisk mus, det fungerar faktiskt mycket bra.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tills du fixat en ny mus ;-) kan du väl försöka använda Alt+("de understrukna bokstäverna" i menyerna.

Lycka till!

Ps. Satsa gärna på en optisk mus, det fungerar faktiskt mycket bra.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä men Glader, det är ju inte det som är problemet! Menyerna är det ju ingen konst att komma in i.

Det jag inte klarar är att fixa en "relationslinje" mellan tabellerna, du vet den man drar med musen i vanliga fall (och när man dragit den så kommer en dialogruta upp som heter "relationer"). Fixar du det? Tack för ditt svar ändå =)

Optisk mus är det samma som trådlös? Det har jag redan....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Av det du skriver förstår jag att du utan hjälp av musen tar dig fram till "Redigera relationer". Därefter kan man trycka Alt+n för "Skapa ny". Sedan skriver du namnet på den ena tabellen och trycker Alt+h för att komma till txtrutan där du skriver namnet på den andra tabellen. Om du har Office-assistenten framme när du fixar det här, så kommer "han" med några råd "på vägen". Det var faktiskt så som jag just nu fick reda hur man gör. Själv använder jag musen i alla lägen där det är möjligt.

Med optisk mus menar jag en mus som istället för kula har en optisk avläsning mot underlaget - inga rörliga delar alltså.

Ps Har du testat med att skriva "kortkommandon" i hjälpfunktionen? Det verkar som om det finns ganska mycket att läsa där.

Lycka til och väl möt igen på detta trevliga forum hos IDG

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...