Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Gigantiskt problem som gör mig galen...


Gäst idgadmin

Rekommendera Poster

Gäst idgadmin

Hej!

 

Har stora problem när jag spelar. Datorn fryser bilden, ibland upp till 5 sekunder, vilket innebär stora problem vid mp-spel. Har precis blåst rent operativet och problemen kvarstår. Jag har en 1,7 ghz P4, 512 mb sdram, GeForce 4 MX 440, 64 MB, och alla inställningar bör vara optimerade för bsäta prestanda. Vid koll i aktivitetshanteraren visar det sig att processorn ligger på 100 %, men tempraturen är normal. Tyvärr går det inte att stoppa i bättre grafikkort pga att strömmen ej räcker.

 

Någon som kan ha något förslag på vad som ska göra, jag blir er evigt tacksamma om ni kan hjälpa mig med detta.

 

Mvh Pedro

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

först skall du se om du har nyaste drivrutinerna till geforce vilka finss på www.nvidia.com där 53.03 torde vara nyaste. sen kan det vara på hårdskivan om den är slö så blir datorn slö. om du kör många program medan du har på windosw kräver även detta kräver mycket på din processor detta kan du ta bort genom att trycka start --> kör --> skriv msconfig och där autostart ta bort bara de du vet att är onödiga.

hoppas det hjälper något!

 

 

[inlägget ändrat 2004-02-02 12:19:56 av jahass]

[inlägget ändrat 2004-02-02 12:21:17 av jahass]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Hej igen!

 

Jag brukar alltid ta hem det senaste och har inget som körs i bakgrunden, virusscannar regelbundet och försöker även defragga rätt ofta... Problemet uppkommer vanligvis efter några minuter. Ett tag går det således bra... Jag håller på att bli vansinnig och funderar på att slänga ut eländet och köpa allt nytt... Har rensat alla grafiska effekter från XP, tom tagit bort bakgrundsbilden, men skiten laggar iaf... Har fläktat upp grafikkortet, och även klockat det en aning, men problemen består...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Hej Pedro

Du löser detta lättast om du ställar om din pc configuration till "default" i prestanda, det kan verka som du har pressat burken lite väl mycket, dom nya cpu-er kan inte klockas på samma sätt som äldra t.x celeroner, och om du skal göre det skal du ha "state of the art" cooling på, tänk också på detta dom flesta som klocker up skjuter sig i foten för några knapp mätbara millisekunder, med ostabilitet som fölge. Pröva hellra at tweake XP på annat sätt, med t.x et program som PC accellerator från Smartalec som erbjuder dig ungefär 1500 olika inställningar och tweaks i et interface.

Här har du länken:

http://www.smartalec2000.com/

 

hälsning peer

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Hej Peer!

 

Tack för tipsen, jag ska testa så snart jag kommer hem. Om det lyckas har Du min oändliga beundran!

 

Det är iofs inte processorn som är klockad utan grafikkorten, men det är återställd nu.

 

Mvh //Pedro

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Svar till jahass och alla andra som kanske vet:

 

Jag körde msconfig och rensade autostarten från allt som låg där. Det funkade fint ett tag, inga hack alls, men efter ca 30 min började det igen. Kunde därefter inte joina en privat server, invalid CD-key, trots att det är ett orginalspel. Installerade om spelet (BF1942 1,6, DC 0,6) Då laggade det mer än vanligt, fast "vanligt lagg", dvs jämt och ljudet lät helskumt. Jag hade innan detta lagt på allt som var i autostarten tidigare. Har även satt ner inställningarna på grafikkortet till mitten på alla reglage.

 

Vilka saker är nödvändiga att ha i autostarten, och kan det vara orsaken till felen, eller kan det bero på något annat? Och kanske vilktigast av allt. Hur slipper jag dem?

 

Mvh// Pedro

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Grejen är ju den att det att det inte behöver vara din dator/gfx som är problemet.

 

Eftersom du spelar mp, så är det din lina/isp som ev är problemet oxå.

 

Och servern du joinar kan vara kass/överbelastad oxå.

Testa och pinga och/lr köra tracert mot servrarna du har problem med.

 

Har du samma problem när du spelar singelp..?

 

Så tycker ditt problem handlar mest om din isp, annars kanske du ev pajjat gfx'et när du klockat, lr det blir för varmt, testa ta bort chassit och få lite xtra fläkt på det sas.

 

 

 

[inlägget ändrat 2004-02-03 11:09:39 av Tjikken]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Hej Tjikken!

 

Problemet gäller oavsett speltyp, dvs ink SP. Jag sitter på en 10 mbitlina, och pingar under 50 nästan överallt.

 

Laggproblemet uppstod redan innan jag försökte klocka kortet, och kortet var klockad under ca: 30 min. Standardutförandet på kortet är en flänskylning som jag bytt ut mot en fläkt, som lite klockning bör det förhoppningsvis tåla, men nu är det återställt igen.

 

Jag håller på att bli fullkomligt vansinnig över detta och funderar på att kasta eländet så längt jag orkar om jag inte kan få det att funka, så alla förslag är av intresse...

 

//Pedro

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Tilläggas kan kanske att grafikkortet inte satt i från början utan är utbytt då det gamla saknade tv-ut bl a. Även ramminnet är utbytt, annars är det en standardkonfig på systemet.

 

Det är en Compaq Evo om det säger någon något och enligt ÅF sitter ett 250 w nätagg i den. Kan det ha att göra med strömtillförseln? Efter det är Compaq så kostar det multum att byta ut det, annars hade det rykt direkt och ett fetare kort hade fått ta den platsen.

 

//Pedro

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du sa innan att nätagget inte klara nytt grafikkort... vad har du 300W räker väl till många av de flesta nya...

 

//Osito

Soltek FRV med AMD 2000+ 1,667GHz, 768mb DDR333, Hightech GeForce4 MX440SE 64mb ddr, Maxtor D-max9 ATA133 120Gb 8mb cache hdd

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Gäst idgadmin

Hej Osito!

 

Det sitter en 250 w agg i den. Jag har testat att stoppa i ett bättre grafikkort men då blev datorn helskum och enligt Compaqsupporten berodde det förmodligen på att strömagget var för klent.

 

//Pedro

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Hej Tjikken!

 

Jag testade att plocka bort chassit och nu funkar det fint igen. Tack för tipset!

 

Ska skaffa en ny kraftfullare fläkt så att jag kan trycka dit det igen!

 

//Pedro

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
Gäst idgadmin

Hej igen!

 

Problemet kvarstod så jag köpte en ny dator och kastade det gamla möget... Så nu funkar det fint igen ;-)

 

//Pedro

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...