Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dyrt minne?


AlbertPettersson

Rekommendera Poster

AlbertPettersson

Hallå!

 

 

Jag har tänkt att utöka datorns RAM-minne. På Dustins hemsida fanns en guide där man kunde välja exakt det minnet som passar till ens dator. Resultatet av detta test blev att jag skulle köpa http://www.dustin.se/default.asp?ORIGIN=Shopping/ProductDetail.asp?PID=5010044798 . Det är 512 Mbyte och kostar 1 562,50 inkl. moms. Jag har fått för mig att det är ganska dyrt. Stämmer det? Finns det något billigare minne som passar?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Kolla på Angel Pc!

http://www.angelpc.com/

 

Eller One Shop!

http://www.oneshop.nu/

 

 

Helren

 

TACSAM FÖR SVAR! (LITAR PÅ ERT OMDÖMME)

________________________________________________________________________________

XP Professional

AMD Athlon 1,65Ghz, Maxtor 120Gb + Seagate 80Gb , 1,00Gb Ram,Radeon 9600 256Mb

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Kollade på Mycom och samma minne kostar 1600:- där. Men behöver du verkligen ett ECC-minne ??? Det är alltså en Fujitsu/Siemens-dator du har ? Till dom brukar vanliga standard-minnen fungera...?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AlbertPettersson

Ja. Det är en Fujitsu-Siemens. Vad menas med ECC-minne? Vad skiljer ett ECC-minne från ett vanligt? Hur kan jag vara säker på att ett standardminne passar? Jag skrev bara in vad datorn heter i guiden på Dustins hemsida. Datorn heter Scenic D i845 D1322. Med tanke på namnet antar jag att datorn har ett i845-chipset. Är det något mer om datorn ni vill veta? Hur ska jag kunna vara säker på att minnet passar om jag köper ett standardminne?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Om du tar ur det gammla minnet så står det om det är ett ECC eller inte på det! Ska iaf göra!

 

Om det inte står det så kan du nog stoppa i ett "vanligt" minne!

 

Helren

 

TACSAM FÖR SVAR! (LITAR PÅ ERT OMDÖMME)

________________________________________________________________________________

XP Professional

AMD Athlon 1,65Ghz, Maxtor 120Gb + Seagate 80Gb , 1,00Gb Ram,Radeon 9600 256Mb

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AlbertPettersson

Var står det om det är ECC eller inte? Står det bara "ECC" med stora bokstäver någonstans på minnet? Vad ÄR ECC? Varför skulle jag köpa ett DDR-minne? Det blir väl bara onödigt dyrt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Precis som "Tjikken" skriver är det vanliga SDRAM-minnen du ska ha. Din dayor har tre DIMM-platser där du max kan installera 3 x 512 MB SDRAM. SEdan stöder moderkortet ECC-minnen ( de används oftast bara i servrar m.m. med hög belastning och behövs inte i vanlig hemdatorer ).

 

Ta ur ett av minnena som sitter i och köp ett likadant. Troligen klarar datorn vanliga original-minnen av SDRAM PC133 = mycket billigare.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AlbertPettersson

OK. Frågan är varför minneskonfiguratorn inte valde ett sådant minne som alternativ. Kan det var så att det vill tjäna pengar på att sälja dyra minnen?

 

Hur kan jag se på minnet att det är ett vanligt PC133? Finns det bara en sorts PC133? Jag har tänkt att köpa minnet någonstans på Internet. Är det en bra idé? Måste jag skaffa ett antistatarmband för att sätta i ett nytt minne eller räcker det med att jag är torr om händerna och tar på ett element innan jag börjar?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Ja det finns bara en sorts Pc133 förutom ECC!

 

Sedan vad gäller antistat armband!

 

Många säger att man ska ha det, Men jag har aldrig använt det och det har fungerat bar för mej!

 

Om du har en on off knapp på baksidan av ditt strömaggregat så ta ej ur sladden bara stäng av knappen så är chassit gjordat ändå!

 

Och du kan ju hålla ena handen på chassit om du vill!+ Om du vill ta i ett element!

 

Men du kommer säkerligen att få fler förslag som inte övernstämmer med mitt! Men jag vet att det har fungerat J-Vligt bra för mej iaf!

 

Helren

 

TACSAM FÖR SVAR! (LITAR PÅ ERT OMDÖMME)

________________________________________________________________________________

XP Professional

AMD Athlon 1,65Ghz, Maxtor 120Gb + Seagate 80Gb , 1,00Gb Ram,Radeon 9600 256Mb

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AlbertPettersson

Det verkar ju bra. Jag hoppas att det passar med ett PC133. Är det alltså inget med antal pins eller något annat märkligt som kan bli fel? Jag ska öppna datorn för att se hur mitt nuvarande minne ser ut men jag har fortfarande inte förstått hur jag ska kunna se om det är ett vanligt PC133 eller inte. Hur gör jag det?

 

Om jag ska köpa ett PC133 har jag hittat ett här: http://www.jmedata.se/start.asp?store=I&target=product.asp||dept_id=||itemno=13459 Det kostar 795 kr utan frakt och 900 kr med frakt. Är det ett rimligt pris?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Om du vill så kan du ju kolla på tradera!

 

http://www.tradera.com/category/auctionlist_catid_120306

 

Helren

 

TACSAM FÖR SVAR! (LITAR PÅ ERT OMDÖMME)

________________________________________________________________________________

XP Professional

AMD Athlon 1,65Ghz, Maxtor 120Gb + Seagate 80Gb , 1,00Gb Ram,Radeon 9600 256Mb

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Kikade på Maskinspecifika minnen på JMEData och blev lite förvirrad... ;o)

 

Det finns två varianter av Scenic D-1322. En som ska ha DDR-minnen ( har en P4-processor på 2-2.2 GHz ) men på det moderkortet finns bara två minnes-platser. Den som ska ha SDRAM-minnen ( P4-processor på 1.5 - 2.2 GHz ) har tre minnes-platser. Så öppna "burken" och titta hur många platser du har = DDR eler SDRAM. Sedan finns det inget annat än PC133 som gäller för en så ny dator.

 

Är du osäker så ladda ner Aida32 eller SiSoft Sandra och kolla vad de säger om dina minnen. Går även att kolla datorn på

 

http://www.pcpitstop.com

 

 

[inlägget ändrat 2004-02-03 11:30:52 av Mejram]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AlbertPettersson

Eftersom jag har en processor på 1,5 GHz kan jag vara säker på att det är SDRAM jag ska ha. Därför tror jag att jag beställer minnet från JME-Data. Det verkar vara ett ganska bra pris.

 

Jag hoppas att det ska bli rätt nu. Tack för all hjälp!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen GAPa!

 

Jag hoppas att det blir rätt minne. Om inte så tror jag säkert JMEData låter dig byta till det dyrare Maskinspecifika minnet...

 

Håller tummarna :)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Kommer nog bli rätt.

Sen om det är ett SDRAM PC100 du har i nu, (vilket jag ej tror då dom borde vara borta från marknaden för länge sedan sas.) så går det bra med ett PC133 iaf, blir bara så att den sänks till PC100'ans nivå istället. och den skillnaden är knappt märkbar.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...