Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan man köra film i ett nätverk?


undrar

Rekommendera Poster

Hej, jag funderar på vad man kan göra med ett nätverk. Kan man skicka DVD filmer/TV program via TV-kort etc ut i nätverket?

 

Jag tänkte att testa lite, men det blev inte så givande:

 

A) jag delade ut DVD enheten i dator1 till nätverket, det gick bra

 

B) jag försökte därefter att se filmen på dator2, men stötte på vissa problem. Med WinDVD och PowerDVD kunde jag inte starta skivan, jag försökte att få öppnat upp och spela VOB filen men det gick inte det heller. Jag försökte med WMP men den klarar inte DVD filmer, men det fungerade med WMVfiler. Så det enda jag fått igång är att köra WMV filer från dator 1 i dator2.

 

Några frågor kan man endast få igång WINDVD/PowerDVD med skivor i den egna datorn?

 

Vad finns det för möjligheter att använda ett nätverk för media överföringar?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Låter knepigt...

 

Själv trodde jag man kunde starta en DVD från dator 1 i nätveket om enheten var utdelad/delad och man hade själva programmet man vill använda för uppspelningen på samtliga datorer. Men det fungerar alltså inte för dej..?

 

Vad händer om du även delar ut t.ex PowerDVD i dator 1...?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hej Mejram, jag tror inte det spelar någon roll (men jag har WinDVD på båda datorerna men det hjälpte inte).

 

Har kanske inte hittat alla möjligheter med PowerDVD, men jag hittade ingen möjlighet att från PowerDVD starta skivan (hittade inte den andra datorns enheter från PowerDVD:n, det går inte att hitta andra enheter än den egna datorn).

 

Istället gick jag till Mina Nätverksplatser och kunde där nå DVD enheten från den andra datorn(1) kunde då välja att starta filen med PowerDVD men då fick jag ett felmeddelande (kunde inte hitta fil).

 

Men OK, detta var bara en test för att se om nätverket klarar av att föra över DVD film utan att hacka. I alla fall så fungerar WMV filer. Vad tror du kan man använda ett 10/100Mbps nätverk till detta?

 

Snart kommer säkert media (bild och ljud) att länkas ihop med datorn. Kanske kan man köra allt i LAN istället för att använda antennkablar och ljudkablar etc till TV och Stereo mellan rummen??, hoppas att du förstår mina tankar.

 

Skulle gärna vilja integrera en hemvideo med datorns möjligheter samt spridning genom nätverket. Men det kanke enbart är drömmar, men man måste väl ha mål som inte är för lätta att nå ;-)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen Undrar!

 

Ska själv testa dina funderingar så snart jag har möjlighet. Dator 2 är inte riktigt "kry" och hoppas kunna fixa till den imorgon. För på något sätt borde det ju gå att se film i hela nätverket uppspelad från en av datorerna...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hej, igen. En ny upptäckt! Jag trodde ett tag att min idé var obrukbar då jag tänkte att det går nog inte att läsa samma fil samtidigt från olika håll, men visst det fungerar. Nu har jag bara testat med .wmv filer för jag har inte fått DVD läsarna att fungera på liknade sätt.

 

Jo jag testade att starta skivan från cd-läsare dator1 och titta på filmen med WMP dator1.

 

Sedan startade jag dator2 och gick in på dator1 CD och började titta på filmen med WMP även från dator2.

 

Fungerade hur fint som helst, den började från början på dator2, men dator1 påverkades inte allls (inget hack eller liknade).

 

Jag gick sedan till dator1 och kopierade över filen från CD till HD på dator1 samtidigt som jag "tittade" på filen från dator 1 och 2. Ingen störing från någon WMP player när dett skedde (då var det ju tre "aktivister" inne på CD:n och den filen).

 

Jag gick sedan och provade samma sak att läsa en fil på HD dator1 samtidigt från två datorer, gick också hur bra som helst.

 

Så tydligen så funger det med flera användare på samma fil, men hur det hade fungerat med ett tyngre fil som en DVD fil kan man undra?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Nu har även jag testat lite, med varierande resultat...

 

Lägger jag DVD-filmen i DVD-läsaren ( har delat ut DVD:n och även PowerDVD ) går det att se filmen i Dator2, men det tar lite tid innan den "sätter igång". Ungefär som när man vill skriva ut från Dator2. Däremot fick jag ideligen felmeddelande om jag samtidigt vill starta samma film i Dator1.

Testade då att kopiera över hela DVD-filmen till hårddisken och då gick det lita smidigare. Gick att titta på samma film i båda datorerna.

 

Nu är vår andra-dator ingen höjdare vare sig i snabbhet eller grafikkort-prestanda = ingen bra duo att testa det här på :)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag delade ut DVD-enheten i Dator1. Öppnade DVD-skivan från Dator2 och högerklickade på första VOB-filen > högerklickade och Öppna med > PowerDVD. Sedan tog det ca 5-10 sekunder innan filmen satte igång. Ungefär som när man vill dela en skrivare.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

OK, så du var också tvungen att gå och öppna VOB filen, det går kanske inte att starta skivan på annat sätt

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen "undrar"!

 

Tycker att det borde gå på något annat sätt, men misstänkar att det kanske har med Autostart på respektive CD-ROM/DVD-enhet. Det är ju direkt kopplat till det operativ-system du har i den dator enheten sitter i. Men det borde ha funnits en funktion i PowerDVD där man kan söka/öppna film på andra enheter i Nätverket. Ska leta vidare om just det...

 

Hej igen!

 

Läste manualen till nyaste versionen av PowerDVD ( tror det var 5 och jag har "gamlingen 3 )och där tycks trädet som dyker upp när man själv väljer Source ha utvidgast och nu ingår även "Dina nätverksplatser" = det bör gå att köra filmen direkt i PowerDVD utan att öppna varje VOB manuellt...

 

 

[inlägget ändrat 2004-02-04 10:59:54 av Mejram]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...