Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Router?


Gäst idgadmin

Rekommendera Poster

Gäst idgadmin

Har 2 datorer i nätverket hemma, har dubbla LAN i 1:a datorn så jag kopplar mitt Comhem-modem på ena & till 2:a datorn på den andra.

Problemet är att internet (mest spel) går mycket segare på 2:a datorn. Kabeln är visserligen rätt lång (2:a datorn står på nedervåningen) kan det vara därför?

Blir det bättre med en router? Eller funkar en switch? (Kan ju tillägga att jag har noll koll på routrar & switchar)

 

Någon som har en smidig lösning?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Du menar nog dubbla nätverkskort i 1:a datorn. En router är alltid att föredra, du behöver inte ha båda datorena igång samt att du får en typ av hårdvarubrandvägg utanför din dator. Snabbare kommer det att gå, troligen på båda datorerna eftersom 1:a datorn inte behöver jobba som router för din 2:a dator. En switch fungerar bara om du har fler än en ip-adress från din internetleverantör. Köp du en router. Längden på kabel spelar ingen större roll med de avstånden, det är nog först om det kommer upp i 50 m eller liknade.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1: Så länge kablen inte är längre än 100m, och den inte är kraftigt böjd, så är det ingen fara.

 

2: Du behöver en router om du inte skall köra med dubbla nätverkskort i ena datorn.

En switch kommer inte att fungera.

Dock finns det router's med inbyggd switch, och det är en sådan du bör skaffa i så fall.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

Ok! Jag har inte dubbla nätverkskort, har ett Asus A7N8X Deluxe moderkort med Dual LAN (fast det är väl samma sak som dubbla nätverkskort). =)

 

Då köper jag en router, några tips på märke/modell?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

Ok... Skulle ju vara bra med en trådlös router eftersom jag har långt mellan datorerna... Finns det några nackdelar med trådlös router (förutom priset då)?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Mij, fungerar det inte att ansluta modem och datorer till switchen om man har tillgång till flera ip-adresser från sin Internetlev. (klarar man sig då inte utan själva routern)?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, har man flera IP-adresser så fungerar det med en vanligt switch, alternativt att man kopplar in det endast på LAN-sidan av en router.

 

Men det finns nackdelar...

Bla så kommer alla anslutna datorer att tillhöra samma sub-nät som alla andra datorer anslutna till samma nod(alla som är anslutna hos din ISP med liknande IP).

 

Har man då aktiverat fil- och skrivar-delning, vilket man brukar vilja när man har flera datorer, så ökar riskerna att drabbas av olika attacker och intrångsförsök.

 

Går man istället via en router, så skapar man ett eget sub-nät, där endast en enhet(routern) är synlig utåt(även det går att minska mha inställningar).

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...