Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Intel vs AMD

Guest idgadmin

Recommended Posts

Guest idgadmin

AMD processorerna lär bli mycket varma och vad händer om fläkten pajar? Är Intels processorer säkrare? Något annat som skiljer.

Celeron är det en ok processor?

Guest idgadmin

smaksak

men i dagens läge så tar inte en amdprocessor stryk om fläkten dör

har själv varit med om att en 3.2ghz har startat utan fläkt =)

så det om att de brinner är en ploj=)

sen kör de olika tekniker..

intel fuskade så därför skriver amd ut olikt klocknamn osv...

smaksak... fast jag håller mig till amd.... enligt mig stabilare roligare och klockvänligare.

Använder själv AMD sedan flera år.

Som nämndes så var AMD värme känsliga förut.

AMD brukar ligga lite bättre i pris.

Intel Celeron var tidigare en lågbudget processor, vet ej om den klassas så idag.

Jag röstar på AMD.

Jag röstar för Intel, och Pentium processorn... jag hade AMD som oftast strulade med värmeproblemet..Sedan när jag byggde om den så med Intels CPU så har jag inte haft dessa problem..

Surfa säkert och uppdatera mera ;)

Själv skulle jag aldrig slösa pengar på en AMD.

Att en AMD skulle vara så mycket billigare är inte riktigt sant, eftersom man måste köpa en CPU-fläkt separat till AMD'n, medans den följer med Intel-processorn.

Att AMD skulle ha löst värmeproblemet råder det delade meningar om...

Det är inte så länge sedan nån datortidning testade AMD och Intel, just med tanke på värmen.

När datorerna varit igång ett tag drog man bort strömsladden till CPU-fläkten.

Det tog inte lång tid innan AMD'n brann...

Intels värmeskydd har fungerat i många år.

Olika tekniker i processorerna...

Mest handlar det om sättet att skriva instruktionerna, och hur dom ser ut.

AMD's sätt gör att man kan "köra snabbare".

Att fuska vid de olika testerna är nog svårt.

Det är inte dom själva som testar, men visst där är kanske inte omöjligt.

Vill man klocka och hålla på skall man ha en AMD, om man inte vill det anser jag att man bör köra Intel.

Men som sagt...det är tycke och smak...

Guest idgadmin

amd är mycket billiga, och man kan väll konstatera att deras värmeproblem är fixade nu med de nya processorerna. redan när amd släppta XPprocessorn så var värmestrulen fixade och värmen var inte så kollosal som TB var (thunderbird)

processorerna stödjer värmeskydd, men moderkorten verkar inte göra det. har ett abit nf7 som har skydd och som stängde av sig när den nådde riskgräns..

sen har msi något mer lik intels problem tror ja... iallafall vad jag sett men..det stämmer att ingen bryr sig om amd när man kommer till den punkten=)

det med teknikerna...där fuskar intel...

vad är det? normalt: 10 instruktioner/cykel,

så drog intel ner det till 7 instruktioner/cykel, då blev amd sura och....så har du varför amd heter mer mhz än vad de är satta till iförhållande till intel, och varför de är snabbare..

det där hur många instruktioner de ändrade eller hur många det är/cykel vet jag inte... du får ta det som ett teoretiskt exempel men jag ansåg att intel fuskade och löste sitt värmeprolem på ett dåligt sätt och därför gick jag över till AMD.

sen vilken som klcokar bäst det är egentligen också en smaksak... intels klockar egentligen lika bra som amd så ....

seriöst.. denna tråden är ganska meningslös och man har sett den miljoner ggr förr! om man gillar intel eller amd spelar ingen roll egentligen... de är båda 2 bra processorer bra på sina håll...

det är en ren smaksak o man kan komma med flrea fördelar/nackdelar o de kan backas upp hit och dit=)

jag har iallafall en åskpippi..den ligger på 60*C normalt och 70 grader fulload..

har inga värmeproblem o den kommer överleva lätt hur länga som hällst..

nu på de kalla vinterdagarna har jag iallafall ett extra element, inte alla som har det=)

Hej hej

Vill bara avsluta det hela med att: VÄLJ INTE CELERON!! Min käre far har en celeron.. Så arg jag har varit på den datorn ska man inte behöva bli på en meningslös maskin.. Smaksak eller inte:)

Jag har kört min P4 i två år utan ett enda problem och kan bara säga att jag är j-vligt nöjd, vad jag vet så är väl Celeron processorn fortfarande ett budget-alternativ, och den kör väl på en lägre busshastighet än AMD och Intel.

Har även förstått att AMD funkar relativt klanderfritt nu för tiden, men

Rekommenderar ändå Intel.

P4 2Gh, 256mb sdram, 80 gb UDMA hd, GeForce Ti200 64mb,Windows XP sp1.

Guest idgadmin

Man kan ju köpa In a box på vissa sidor tex www.jmedata.se så man får visst med fläkt..

jag sitter vid en P4 2,4mhz 533FSB

men gillar endå min syrras dator som jag *stolt* byggt med en AMD Athlon 2400+ 2,0ghz efter ca 1timmes spelade(höga krav spel) på min dator så blir det segt i windows så jag måste stänga av ca 5min men med syrrans dator kan man sitta 3-5timmar(om värmen inte går upp för mkt)

Då jag bygde dator blev det ett litet fel för Jag köpte ett 400W nätagg me 2fläktar som kom ca 2cm från cpu fläkten så den ligger på 60 -75'c

[inlägget ändrat 2004-02-04 23:00:36 av Fredde001]

• 11 months later...
Guest idgadmin

Min processor har varit uppe i 38 grader som högst och den var boxad.

Alla Amd:s cpu:er är boxade nu mera!

Själv skulle jag aldrig (kommer aldrig heller!) ha slösat ut pengar på någon intel cpu!

Moderkort: ASUS A8N-SLI DELUXE'

CPU: AMD 64 3200+

Grafikkort: 6600GT PCI-ex

Ram-minne: 512 mb DDR400

[inlägget ändrat 2005-01-27 15:54:55 av Gnorphy]

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...