Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

webbfrågan...starta datorn.


Gäst idgadmin

Rekommendera Poster

Gäst idgadmin

När jag såg webbfrågan på Pc För Allas hemsida, tänkte jag på en bekant. För honom tar det 1-2 minuter att starta datorn. Vad kan sådana långa start tider bero på? Han har nyligen köpt en ny och dyr dator. Han har ungefär nåt i den här stilen: Windows XP, 1 GB Ram, 3 Ghz, Geforce FX 128 MB RAM, 120 Gb. Min dator startar mycket snabbare är hans fast min är ett år gammal och hans var dubbelt dyrare, då borde den ju vara mycket bättre. Spelen går mycket slöare på hans dator. Kan han ha blivit lurad av butiken?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1,2 minuter är normalt sedan kanske det beror på inställningarna i BIOS.. om det hade varit frågan om 5 minuter då hade det varit ngt att fundera över..

 

Surfa säkert och uppdatera mera ;)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Ja men det "hackar" när han spelar t.ex. C&C Generals i 800*600 upplösning, men det gör det inte på min dator som är ett år gammal och han köpte en dubbelt dyrare dator för nån vecka sedan. BIOS inställningarna borde de väl ha gjort i butiken? Men han har ju mycket bättre/dyrare/nyare dator än vad jag har, då borde den väl starta snabbare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror på många saker...

Bla hur många program som autostartar, och sen ligger och kör i bakgrunden.

 

Hur ofta man defragmenterar påverkar också, precis som det lediga utrymmet på disken.

 

Sen har det ju hänt förr, att lite billigare saker är bättre än dom dyrare.

Är det riktigt nytt har dom kanske inte lyckats att optimera alla drivrutiner än..

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

han har inte köpt en dator med super mycket ram, super stor hdd och super smabb processor och sen köpt ett gf fx 5200 3dkort? och sen tror att han kan få över 100 fps i alla spel?

 

vad har han för 3dkort?

 

att datorn tar långt tid i starta beror på var det tar långt tid...själv stör jag mig på mina raid inställningar vilket slöar ner datorns start med 5-15 sek

 

när jag körde i 1024 så "hackade" generals på mitt gf3ti200 ( bättre än fxkortet ja kommenterade)

uppdatera moderkort+grafikkort och spelet

se om det hjälper

 

sen kolla hur många 10000 progg han har som startar varje gång datorn startar... eller vad det är för några...

och fixa till där

 

sen kan du också ladda ner progg som gör att datorn startar fortare,

dock komme ja inte på namnet=)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Det är ju inte i alla fall min dator så jag skiter ju förstås i det. Pappan i den där familjen är chef på en elektronik affär, men är inte speciellt insatt i datorer. Jag vet inte vad han köpte för grafikkort, men det var ju bara den bortskämda pojken i den rika familjen som ville ha en ny speldator. Men dyr var den, det vet jag. Jag tyckte han pratade om att han köpt ett Geforce FX 9600...men jag har inte sett datorn hans, så vi får väl glömma det här...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Jag skulle vara glad om det bara tog 1-2 minuter för min dator att starta...och det gäller nog för de flesta!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Hej där.

 

Min dator kallstartar från knapptryck på front till inloggning på 75sec blankt. 90->100sec från knapptryck till fullstart. 36 processer i autostart. XP Pro intallerad för 6 månder sen aldrig defragmenterad.

Mitt system är som följer:

 

Asus P4S8X-X moderkort

Intel Celeron 2,2Ghz klockad 2,6Ghz

512Mb RAM PC2700/333MHZ

80Gb ATA 133 system HDD

60Gb ATA 100 fil HDD

Gforce 4 MX-460

 

Den älsta delen är från slutet av 80. (Diskettstaionen). Den nyaste är 6mån gammal. Så 1-2min bör nog inte vara en omöjlig tid att uppnå.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Det är mycket vanligt att man måste uppgradera alla drivrutiner det första man gör när man köpt en ny dator med förinstallerade program, speciellt om den är köpt från någon stor affärskedja.

 

ett huvud utan bekymmer finns bara på en fågelskrämma

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...