Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

bootproblem


Gäst idgadmin

Rekommendera Poster

Gäst idgadmin

hej, det går inte att boota, helt och hållet, hela pc:n är ny. Den säger mediafel kod(61), och

BOOTDISK FAILED. Är tacksam för hjälp.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hej hej

Finns hårddisken med på "boot-listan" i bios? (lika bra att fråga), finns operativsystem på hårddisken? Sitter sladdar till hårddisken ordentligt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Ja,hårddisken finns med, inget opreativsystem, hårdisken är alldeles ny, alla flatkablar är nya, har bytt till 2 gamla, till floppy och hårddisk.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Jaha ja, går inte att installera...

Det beror på att en ny hårddisk i princip alltid måste partioneras innan den kan användas. Du behöver inte dela upp disken, utan det räcker med att skapa en enda stor partition (trots motsägelsen) av hela hårddisken.

En populärt partitionsprogram är FDISK från Microsoft. Sök efter det så hittar du säkert någon genomgång för hur det fungerar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Jag kommer inte ens till en "A-prompt",

vid försök att boota via cd-rom, med setupen, cd-rom first boot, så hoppar den över, cd-booten.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Förutsatt att du menar WinXP-skrivan så är det lite skumt. Ser du verkligen CD-enheten i Bios?!? Om du gör det och du inte kan boota därifrån är det lite kasst.

 

Har du skilda flatkablar för hårddisk och CD-enhet? Stödjer moderkortet en hårddisk med den volym (Gb) som du skaffat?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Sätt HD på none i BIOSEN.Är CDn satt på en egen IDE kontakt så måste den byglas som master.

 

[inlägget ändrat 2004-01-24 18:55:54 av Datanörd]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

jaa moderkortet stöder 120 GB som hårdisken är på, och cd-rommen finns i setupen oxå, flatkablarna är åtskilda

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

stämmer, det är bara det att jag inte kommer åt A-prmpten även med systemdisk, bootdiskett, eller pqmagic 8,0, den säger "big error"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

så här står det:

 

Boot from cd:

 

Diskfel eller ej systemdisk, byt disk och tryck på valfritangent.

 

XP-skivan i

 

Boot from cd:

 

TRAP 00000006-----EXEPTION----------

 

tr=0028 cr=00000011 cr2=00000000

cr3=00000000

gdt limit=03FF base=00017000 idt limit=07FF base=00017400

cs:eip=0008:000045 ss:esp=0010:00061FE7 errcode=0000

flags=00010006 NoCy NoCr IntDis Down TrapDis

 

eax=D033F90A ebx=00028A38 ecx=00001618

edx=534D0030 osv. en hel massa adresser

som inte säger mig något.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Är det en original CD?Vissa versioner som medföljer märkesdatorer har en bootsektion som bara funkar på den datorn.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

nej, det är ingen märkes-pc, jag har nyss byggt den själv, så egentligen ska inga sådana här problem uppstå. Jag prövade med, de 6 boot och setup-disketter som finns till XP. Där tog den emot disketterna. Och hårdisken är

formaterad, men sen går det fortfarande inte att komma åt A-prompten eller den nya icke-partitionerade C-enheten. Antingen är det fel på hårddisken eller på moderkortet. Vilket är det??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...