Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Uppgradering!

Pestopina

Recommended Posts

Hej ! jo nu är det så att jag går i funderingar om att uppgradera min maskin lite... jag har i nu läget en 900mhz AMD athlon MMX 3dnow på ett A7V-e moderkort, 256mb ram, SB-ljudkort, ATI radeon 7000 pci tv-out kort.

eftersom jag sitter mycket med grafik krävande applikationer.. (3d studio mfl) o även en del grafik tunga spel så vill jag gärna uppgradera burken nu... det moderkort som sitter i vet jag att det stödjer bara till 1000mhz o 1 gig ram.. känns aningen klent för mig, så jag siktar på att hamna nånstans vid 2,5 -3 ghz o 1gig ram, nytt graffik kort står på listan med.... har ni några tips på stabila o utbyggbara moderkort o processorer som kan vara värda o ta sig en titt på.?. ju billigare dessto bättre förstås... o hur är det egentligen med det här med dubbla processorer? vad är för o nackdelar med ett moder kort med dubbla processore mot ett som baa har en processor.

Mkt tacksam för svar.

Ja jä...lar om maskinen inte funkar nu..

Hej hej

Det där med dubbla processorer tycker jag nog du ska lägga ned.. Inte för att jag är så haj på det, men dagens dator klarar av väldigt mycket som det är.. Såvida du inte ska smälla upp en server av nått slag.. Gå inte på tex datorbutiken.com och kolla grejjor där. vet ju inte riktigt vad du är i behov av men.. på grafikfronten skulle väl ett Radeon-kort sitta fint och en P4 kan du väl också smälla dit.. Moderkort behöver inte vara så dyra om du inte kräver allt för mycket av det..

Lycka till..

Jag skulle föreslå en P4 av något slag, t.ex. en 3,2 GHz vilket är den snabbaste hittils eller 3,2 Extreme Edition som har 2Mb L2 Chache.

P4 är mer för kontor- och grafikapplikationer än AMD vilken är mer för spel. AMD har kommit med den senaste CPU som heter 3200+ med Barton kärnan som är på 2,2 GHz och 512 Kb L2 chache vilket ska motsvara P4 3,2 GHz enligt AMD. Dubbla processorer är kanske lite onödigt för de flesta processorer klarar av det mesta idag.

Moderkort är lite svårare att välja men jag skulle föreslå ASUS.

Grafikkort är lite olika för spel och grafikapplikationer. Ati har sin Radeon 9800 serier där 9800XT är den bästa av dom. Den kortserien har vunnit de flesta tester på grafikkort och är väldigt bra för spel. Men Nvidias FX 5900 serie är också väldigt bra för spel. När det gäller andra grafikapplikationer så är jag lite osäker. Om du har det senaste nummret av PC För Alla så står det en artikel på sidan 24 om Quadro FX kortet som ska vara mer för 3d applikationer. Men är ett väldigt dyrt kort.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...