Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Överföring av filer


Bruno i Helsingborg

Rekommendera Poster

Bruno i Helsingborg

För inte så länge sedan frågade någon om överföring av filer t.ex. från bärbar till fast. Jag kan inte hitta tråden igen, men jag minns att svaret var:

"Enklast är att använda en korskabel".

Men hur skall det gå till och finns korskabel att inhandla ?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste ha en korsad kabel om du drar kabeln direkt mellan datorerna. Har du en HUB så funkar det med en vanlig nätverkskabel.

När du har ett fungerande nätverk, så delar du ut den disken du vill flytta. Sedan ska det bara vara att hämta sakerna till den datorn du vill att de ska vara på.

Hur du får nätverket att fungera beror lite på vilket/a OS du använder.

 

Sören

 

TACSAM FÖR SVAR! (LITAR PÅ ERT OMDÖMME)

________________________________________________________________________________

XP Professional

AMD Athlon 1,65Ghz, Maxtor 120Gb + Seagate 80Gb , 1,00Gb Ram,Geforce3 TI 200 64Mb

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bruno i Helsingborg

Hej helren och tack för svar.

Nu är det så att jag är mycket lite insatt i tekniska frågor, men jag misstänker att ditt svara bl.a. betyder att det måste finnas närverkskort på båda datorerna (?) Jag har inte det på den bärbara. Jag får nog fortsätta med att kopiera till 3.5 diskett och sedan från den till den fasta datorn. Bökigt men trots allt inte så väldigt tidskrävande.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som du misstänkte kräver det nätverkskort i båda datorerna.

Det finns andra sätt, men det är väldigt omständigt...

 

Så om du inte tycker att det tar för lång tid, så föreslår jag att du fortsätter med disketterna.

 

Du använder väl ett packningsprogram, tex winzip eller winrar?

Då går det i alla fall lite snabbare, eftersom du får plats med mer på disketten.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...